dinsdag 17 mei 2011

Bombardement op Middelburg





Op 17 mei 1940 werd het centrum van Middelburg bestookt met bommen en granaten door de Duitse- en Franse legers. Honderden huizen en historische gebouwen, zoals het stadhuis, de abdij en de Lange Jan werden verwoest; het kostte het leven aan tientallen inwoners. Het leidde uiteindelijk tot een Duitse bezetting van meer dan vier lange jaren. Er was twintig jaar voor nodig om de gehavende binnenstad weer helemaal op te bouwen. Nieuwe huizen werden in een neoclassicistische stijl opgebouwd en de historische gebouwen werden gereconstrueerd. In het centrum liggen nog steeds brokstukken van de bibliotheek, die in een prachtig monumentaal pand aan de Lange Delft gevestigd was, als herinnering aan deze zinloze vernietiging. (Middelburg - Walcheren) (april 2011)

Meer foto's van Middelburg

On the 17th of May, 1940 the centre of Middelburg was shelled by the German and French armies. Bombs and shells destroyed hundreds of houses and historical monuments, like the townhall, the abbey and the city tower, called De Lange Jan, Long John - dozens of inhabitants were killed. It was the start of a more then four years German occupation. It took more then 20 years to reconstruct the old centre - the houses were rebuild in a neoclassicistic style and the historical buildings were reconstructed. In the centre some remains of the destroyed library, which had an impressive building in the Lange Delft, then fully destroyed, are now silent witnesses of that destruction, to remember this aimless annihilation. (Middelburg - Walcheren) (April 2011)

Some more photos from Middelburg

Hans Koert
slikopdeweg@zeelandnet.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen