vrijdag 9 december 2011

In de reke

Ik las ooit ergens, dat romantisch ingestelde mensen, hoog opgeleid, van een wat rommelig landschap houden - hier een groepje bomen, daar een klein boerenhuisje bij een watertje met kragen van riet, verrommelde hagen, een vermolmde wilg, een rotspartijtje en een murmelend watervalletje - nu kom je als romanticus in de Schelderegio wat die laatste twee punten betreft, niet erg aan je trekken, maar de eerst genoemde zijn alle landschapselementen, die elke wat romantisch ingestelde Zeeuw in de wereld om hem heen kan waarderen.
Waar vind je nog weggestopte weeltjes, schijnbaar nutteloos ( vissen verboden); popperige spulletjes, als bij toeval vergeten langs de één of andere wegeling; slordig uitgegroeide meidoornhagen langs hollebolle weilanden bevolkt door oer-paarden, ........ dan in de Zak van Zuid-Beveland? ........ Daar geniet een beetje Zeeuw toch van? Of toch niet?
Misschien is het aantal Zeeuwen dat meer geniet van de in rechte lijnen geplante populieren langs de binnendijken in de Zak wel veel groter .......dat ultieme gevoel van ordening, dat ik soms ook heb als ik langs een pas ingeplante boomgaard rij; rijen palen op het strand ontwaar; de contouren van de Zeelandbrug aan de horizon zie; een akker met wintertarwe op Noord-Beveland passeer; een stilstaande file voor de Vlaketunnel bekijk of de keurig geschoren zwartebessenstruiken bewonder als een nauwkeurig met gel gestyled kapsel - dat ultieme gevoel van overzichtelijkheid - van voorspelbaarheid - die andere kant van mijn gevoelsleven, dat ik daarin herken.

Nou las ik ooit ergens, dat de eenvoudige mens, de oerbewoners van dit gebied van drooggevallen slikken, de oer-Zeeuw, meestal laag opgeleid, de Jewannes mie zun paeremes, zal'k maar zeggen, houdt van orde en regelmaat en dat niet alleen thuis of in de maatschappij, maar ook om zich heen, in zijn leefwereld, zijn denken, zijn landschap. Niet te veel fratsen er om heen. Die fascinatie die ik voel voor een rij bomen op een dijk in de Zak, is dan ook wellicht daaruit te verklaren. Bij mij viel meteen het kwartje, toen ik in de PZC las dat het opleidingsniveau in Zeeland het laagste was van Nederland of ..... als je 't voorgaande in acht neemt en positief omdraait, dat de Zeeuwen bovenaan de lijst staan als de meest rechtlijnige, ordelijke, gezagsgetrouwe inwoners van Nederland......... Ze lopen in de reke, zo dat heet - ze staan altijd op voor een oudere in de bus, rijden nooit door- (of zonder rood achter) licht; laten een aangereden haas nooit aan zijn lot over en betalen altijd op tijd, hoewel de tonnen aan niet betaalde boetes onlangs gevangen bij een verkeerscontrole bij de Vierwegen me dan weer hogelijk verbazen .... Die zeul wè nie van ier komme ... Ik geniet van die ietwat starre Zeeuwse karaktertrek, zoals ik geniet van een pas ingepoot aardappelland, met de bedden keurig ongeschonden in lange rijen, in reken noemen ze dat hier........... oh wee, die haas of fazant, die dwars over zo'n veld rent en de rechte lijnen bruut verstoort ........ die weten de jagers wel in het najaar te vinden - dat soort werk dus! ( Heinkenszand - Zak van Zuid-Beveland) (april 2011)
Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg
SlikopdeWeg: De dagelijkse Zeeuwse blog over de Schelderegio

1 opmerking:

  1. Bedankt Hans, nou weet ik eindelijk waarom ik zo rechtlijnig ben... mijn Zeeuwse roots...

    BeantwoordenVerwijderen