zondag 29 januari 2012

De Zeeuws-Vlaamse Gaai met stip op één?

In januari vindt traditioneel de telling van het aantal tuinvogels plaats. Afgelopen weekend was het weer zover - honderden mensen in Zeeland en elders in Nederland hadden zich achter de geraniums geposteerd met een kladblokje en hun veraf-bril op. De mus was, uiteraard, met stip, de doodgeverfde winnaar van de contest en dat verwondert me niet, want ik vermoed, dat 75% van de tellers het verschil niet weet tussen een ringmus, een huismus, een vink of een rietzanger ....... Elk bruin vogeltje dat neerstrijkt in de tuin is een mus, zoals het publiek bij The Voice of Holland in elke leuke kandidaat, ongeacht zijn / haar vocale capaciteiten, een talent hoort .... dus weer een turfje erbij voor de mus. Is het niet vreemd, dat niemand tegen deze uitslag in de pen duikt? Ik las ergens anders dat de mus terrein verliest, omdat deze vogel steeds moeilijker zijn voedsel in onze betegelde tuinen kan vinden ........ Ik begrijp dat het belangrijk is om zo af en toe de stand van zaken op te nemen - meten is weten en daar wil ik graag bij helpen, maar ik hoop dat de statistici al deze lekeninformatie op hun waarde zullen kunnen interpreteren.
In het Poelbos bij Goes wordt ook zo af en toe een telling gehouden, maar dan door professionals - hoop ik! Ik vond de Broedvogel Inventarisatie Poelbos 2000; een gedegen research en wat denk je? ......... Geen huismus te bekennen. Wel 23 heggenmussen, drie grasmussen en 1 (één) ringmus; Waar is de gedoodverfde koploper gebleven? Kijk, dan val ik al stil, want door mij zouden al die rondhippende vogeltjes gewoon als huismussen geregistreerd geworden zijn, ongeacht of ze in het gras of in de heg gespot werden. En zo'n ringetje door een snavel is wellicht ook in mussenland gewoon een manier vor en pubermus om zich te onderscheiden, vermoed ik. Interessant zo'n telling, vooral als ik een aantal soorten tegenkom in de lijst, die ik zelf niet zo één twee drie zou herkennen, behalve dan, als ze een kaartje aan hun poot zouden hebben ......... de wielewaal, de bosrietzanger, de fitis of de tjif tjaf .... Gek eigenlijk ......... als ik wel eens door het Poelbos loop, het aangeplante oerbos onder 's Heer Hendrikskinderen, en met name het deel dat het Hendrikbos heet, dan struikel ik over de witte ganzen, die zich bij de grote plas ophouden. Kijk, daar hou ik van - groot, duidelijk aanwezig en je moet wel een blinde vink zijn wil je ze niet zien, met hun witte schutkleur tegen het groene gras. Dat zijn dieren naar mijn hart - niet dat stiekeme, onderstruikse leventje van de fitis of de tjif tjaf - gewoon open en bloot het grasland en het pad onderschijtend. In de broedvogelinventaris zijn de ganzen bij de grote plas in het Hendrikbos niet meegeteld, hoewel ze tot broeden komen, lees ik. De diverse soepeenden overigens ook niet! staat er bij. Daar kan ik me dus helemaal niets bij voorstellen. Een soepkip, tot daar aan toe, maar een soepeend? Eendensoep? Met of zonder ballen?
Tijdens een wandeltocht met een natuurgroep kregen we een keer als opdracht de vogels te inventariseren die onderweg zoal ons pad kruisten - dat feest duurde maar kort, totdat ik met mijn lijstje kwam, waarop de schijtlijster, de boerenkoolmees en de Zeeuws-Vlaamse gaai bovenaan prijkten en uiteraard hadden we ook een poepuul gespot en een pluisvogel langs zien waggelen. Sinds mijn inventarisatie onderzoek, hoefden er geen vogels meer gespot te worden. Zal ik volgend jaar mijn lijstje doorsturen bij de tuinvogelinventarisatie? Ik beloof dat ik geen één vogel over het hoofd zal zien ........ als een echte blinde vink!. (Poelbos - 's Heer Hendrikskinderen) ( februari 2011)
Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg

SlikopdeWeg: Binnenkort wordt de 1000ste luchtige blik op Zeeland en haar ommelanden gepresenteerd. Zorg dat je haar niet mist!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen