zondag 5 februari 2012

Blommen as ieskant

Winter .......... de thermometer glijdt flink onderuit; de temperaturen schrijven we 's nachts al met twee cijfers in de min - de eerste centimeters sneeuw bezorgen Nederland een verkeersinfarct ..... De wegen staan vol - treinen komen niet meer van hun plaats en er wordt nu al gepraat over een horrorwinter ......... De Telegraaf refereerde gisteren in haar krant, zelden om pakkende koppen verlegen, aan Siberische toestanden........
Terwijl de ene helft van Nederland het vet van zijn schaatsen schraapt, lijkt de andere helft zich druk te maken over de treinen die niet op tijd rijden ........... De hotels langs de route van de Elfstedentocht zijn nu al bijna volgeboekt ......... De schaatskoorts slaat om zich heen! Gelukkig lijkt de Zeeuw met beide benen op de grond te blijven staan, alhoewel .............? Omroep Zeeland probeert van alles om ook de Zeeuwse luisteraar te infecteren en vraagt elke sneeuwvlok te melden, elke bevroren plas te traceren en de winterse gedachten boven het ijs te krijgen: Ligt die rotzo d'r al? twitterde vrijdagmorgen een luisteraar in de uitzending. Man, kom je bed uit, zou'k zeggen en krab de ijsbloemen van je raam!
De schaatspret staat volop in het nieuws. zocht je vroeger een krakend slootje, een bevoren plas in het weiland of de Sluuspit op, tegenwoordig heeft elk dorp wel een ondergespoten skeelerbaan of weiland en ijsmeesters, speciaal daarvoor geselecteerde tanige oude mannetjes, die ooit van baanveger opgeklommen zijn tot ijsmeester, worden door de Zeeuwse media geïnterviewd. Zo meldde de ijsmeester, die verantwoordelijk is voor de schaatsklassieker Sluis - Brugge - Sluis, voor een rustig kabbelende Damse Vaart, waarin grondelende eendjes wat voedsel proberen boven water te krijgen, dat ze er klaar voor zijn .......... maar dat er nog wel twee weken strenge vorst nodig is. Ik doe daar niet aan mee - noch aan die schaatstocht, noch aan die gekte. Mijn schaatsen heb ik jaren geleden verkocht en mocht ik ze nog gehad hebben, dan is er aan mij geen schaatstourtocht met tweeduizend man of ijsbaan-met-koek-en-zopie-muziek -en-licht-tot-tien-uur aan mij besteed - de vertrouwde Sluuspit bij 't gemaal Groenewege in Hoedekenskerke was mijn thialf ............
Toch hou ik wel van de winter - van die ouderwetse winters, met een snorrende potkachel - met kaaskorsjes die glimmend kromtrekken op de kachel - en altijd lag er sneeuw - we sleeden, maakten iglo's of krabbelden onze rondjes op de krakende sluuspit. En 's morgens met je duim de ijsbloemen van je slaapkamer raam krabben - as kant, zoals aan de musse van opoe zat - ieskant - om te kijken of er sneeuw lag. Ik heb dit weekend de centrale verwarmingsketel uitgezet. In de keuken brandt nu de heteluchtoven op 220º, bij gebrek aan de potkachel, die allang tot schroot vervallen is - en nu maar hopen dat het vannacht weer lekker streng vriest, dan kan ik morgen weer de blommen van mijn slaapkamerraam krabben - Winter 2012. (foto's: februari 2012)

SlikopdeWeg publiceert deze week haar 1000ste blog.

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: slikopdeweg

SlikopdeWeg: Al 1000 keer goeiemorgen Zeeland - De dagelijkse Zeeuwse column

1 opmerking:

  1. Dit soort fantastische ijsbloemen heb ik al lange tijd niet gezien na de introductie van het dubbel- en driedubbel glas, maar toen wij vroeger nog in Rotterdam woonden had ik dit ook op het raam van mijn slaapkamer.

    BeantwoordenVerwijderen