zaterdag 25 februari 2012

Geep

Stel voor - je hebt één middag waarop je je geliefde streek mag laten zien - welke plekken zou je dan vandaag bezoeken? Voor Zeeland is die keus niet gemakkelijk. De historische binnenstad van Middelburg, Veere of Zierikzee? Of wordt het een shot natuur met Het Zwin, het duingebied van Westerschouwen of het strand bij Dishoek? Of zoeken we de confrontatie - het grote ongenoegen? Waterdunen - Hedwigepolder - Plan Tureluur? - Of duik je de geschiedenis in met een speurtocht langs de Staatse-Spaanse Linies in Zeeuws-Vlaanderen, Slot Oostende of een bezoek aan de Plompe Toren van Koudekerke op Walcheren? Of wordt het folklore: ringsteken of de strao?

Nee, die keus is onmogelijk te maken - zeker omdat de tijd, die je hebt zo kort is. Nee, ik zou, mits het lekker stormt en een naderend front onze kust dreigt aan te vallen, me nestelen achter een geurende kop vissoep op de Westkappelse Zeedijk ( achter glas natuurlijk - in dijkpaviljoen De Westkaap) - dichter bij wat Zeeland vormde en bezighoudt, kun je niet komen!

Als kind moest je al leren dat de kust van Nederland langs de Noordzee beschermd wordt, door duinen met, aan de voet daarvan, een vlak glooiend zandstrand .......... behalve ......... ( regels gedijen dankzij uitzonderingen ....) de Hondsbosse Zeewering en de Westkappelse Zeedijk. Bij eerstgenoemde plek werden de duinen bij Petten in Noord-Holland in de middeleeuwen, ten tijde van de St. Elizabethsvloed van 1421 weggeslagen en in 1570 deed de Allerheiligenvloed er nog een schepje boven op, vanaf eigenlijk. Uiteindelijk leidden al die overstromingen tot een vijf en een halve kilometer lange dijk, de Hondsbosse Zeewering.

Grotere kaart weergeven
De duinenrij ter hoogte van Westkapelle, dat als een vooruitgestoken bastion, de aanvallen van de Noordzee op Walcheren als eerste te verwerken krijgt, was al eeuwenlang een bron van zorg en in de 16de eeuw begon men de duinenrij te versterken hetgeen uiteindelijk leidde tot een sterke dijk - een haast onneembare voorpost in de Scheldedelta - de Westkappelse Zeedijk. Tijdens de herovering van Walcheren op de Duitse bezetters in 1944 werd de dijk door Engelse vliegtuigen kapot gegooid (tegelijk werden er ook bressen geslagen in de zeewering bij Vlissingen, Ritthem en Veere) en overstroomde het eiland Walcheren. Onlangs is de dijk weer versterkt en van een nieuwe stevige asfaltlaag voorzien: Een snelweg aan de zee, één van de weinige plekken in Zeeland waar je met je auto tot aan de zeereep kunt rijden ....

Bij storm en hoge zee is dit een schitterende plek om de elementen te ondergaan al, zo moet ik toegeven, ik kies voor een plekje achter 't glas ..... in de auto of binnen in het gezellige warme en droge dijkpaviljoen De Westkaap, dat op de dijk ligt op één der mooiste plekken van de regio. Zeevissers vinden deze plek een interessante ......... Het schijnt, zo las ik, een ideale visstek te zijn waar op geep gevist kan worden. Geep, denk ik dan: Kin je die eten? Zou ik een geep herkennen als ik hem tegenkwam in de Lange Delft? Heb ik ooit geep gegeten? Volgende keer, als ik weer in De Westkaap zit, eens vragen, of ze hem op het menu hebben staan - verser kan natuurlijk niet!

Een blog met een heleboel linken naar eerder verschenen columns: Een mooie gelegenheid om eens kennis te maken met SlikopdeWeg: De dagelijkse
(v)luchtige column over de Schelderegio en haar bewoners. Laat maar eens horen, wat jouw favoriete Zeeuwse stek is - ik vertel het niet verder !

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg

2 opmerkingen:

  1. ik zie graag oude straatjes en oude gebouwen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook - soms - ..... Middelburg - Veere - Zierikzee

      Verwijderen