zaterdag 11 februari 2012

Hullukkug in Zêêland

Ik vond het geen handige zet, om me maar eens voorzichtig uit te drukken - Zeeuwen gelukkiger kopte de PZC. Hoe zo, denk ik dan - is mij iets gevraagd? Wie bepaalt dat? Worden daar mensen voor ondervraagd, of is het natte vinger werk ....... Gaat er iemand met een microfoon de straat op om dan een paar willekeurige voorbijgangers te interviewen? - Goede morgen mevrouw, meneer - Wat een geluk dat ik u hier tref - mag ik u iets vragen meneer, ben u gelukkig met uw vrouw? Wat je gelukkig noemt - ik loop hier te verrekken van de kouwe in de Lange Vorst ( what's in a name). omdat sie zo noadig ........ Goes -1 ! Nee - ik mag aannemen dat er hier een extern enquêtebureau met een hoge mate van deskundigheid tegen een fikse declaratie, een a-selectieve steekproef gehouden heeft met vragen die ter zake doende conclusies rechtvaardigen.
Zeeuwen zijn significant gelukkiger dan een jaar of vijf geleden, begrijp ik, maar laten we wel wezen - een stijging met gemiddeld 0,1 punt in vijf jaar is toch geen reden om het nieuws met een vette kop en de grootste letter die te vinden is in het Zeeuwse, pontificaal op de voorpagina te zetten? Een klein berichtje in de marge zou voor mij genoeg geweest zijn. Trouwens, het verschil tussen Gelukkig en Ongelukkig, of moet ik zeggen, Minder Gelukkig, is maar 0,3 punten - Is dat reden om je zorgen te maken?
Wat moet ik met zo'n enquête? De streek waar ik woon en de streek waar ik werk, behoren beide tot de meest gelukkige plekken onzer provincie, dus wat heb ik nog te wensen over? Moeten we eigenlijk wel blij zijn met een zeven plusje? Waarom scoren we geen acht of een negen? Want, onder ons gezegd en gezwegen - we wonen nog maar mooi in de fraaiste regio van Nederland. En hoe zit het eigenlijk met de scores in andere streken van ons land?
En dan voel ik nattigheid. Ik heb de voorpagina van vrijdag van de PZC nog eens goed bekeken en ontdekte dat er wellicht boos opzet in het spel is - een dubbele bodem - een onderliggend doel. Is dit misschien weer zo'n dure poging van de provincie om meer jonge mensen naar onze regio te lokken? Een paar jaar geleden werden er met spotjes jonge gezinnen een zonnig strand voorgespiegeld in een regio met zee, water en historische stadjes met een aantal zonuren dat ver boven het landelijk gemiddelde uitkomt ........... Nou, je hoeft momenteel niet naar het strand - Het is er koud, er waait een ijzige wind en het moet er gevaarlijk glad zijn, gelet op de hoeveelheid zand dat er ligt. Nee - dat is niet de manier om mensen naar Zeeland te trekken.
Wat me opviel op de voorpagina van de PZC was, dat rechts van de schreeuwende kop een kort artikeltje verwijst naar de Emigratiebeurs, die dit weekend weer gehouden wordt en waar de Krimpregio's hengelen naar emigranten ........ alsof Zeeland een soort Land van de Ongekende Mogelijkheden is, zoals Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en Rotterdam-Zuid dat indertijd waren voor de berooide Zeeuw, die na de Tweede Wereldoorlog geen toekomst meer zag in het Zeeuwse ............ Op de voorpagina meldt burgemeester Mulder van Hulst dat er dit jaar wel zo'n 50 gezinnen in Zeeuws Vlaanderen zijn komen wonen, één van de meest krimpende regio's van onze provincie. Groeigemeenten als Kapelle en Heinkenszand en nieuwbouwprojecten in Middelburg lachen om dit soort getallen .........al lees ik vandaag dat dat blijkbaar die groei geen jonge gezinnen met kinderen zijn. Zouden al die toekomstige emigranten morgen te horen krijgen dat, als je in de gemeente Terneuzen denkt te moeten gaan wonen, je in één van de minst gelukkige streken van de regio neerstrijkt met een significant gelukheidsniveau dat tot 0,2 punten beneden het gemiddeld Zeeuwse geluksniveau ligt? Waar je alleen kunt komen als je een entreebewijs koopt op het tolplein bij Ellewoutsdijk of bij de Liefkenshoektunnel? En als je denkt te kunnen ontsnappen, dan mag je op Zuid-Beveland alsnog een keer lappen. Hullukkug in Zêêland Wie nu denkt dat ik al deze nieuwe mensen, deze gelukszoekers in onze regio, niet dat kleine beetje extra geluk wens, heeft het mis! Nee - ik vind dat je als nuchtere Zeeuw niet al te veel moet opscheppen - laat die butendiekers maar in de waan dat we hier zunig zijn, liever gaan straorieën dan een dijk doorsteken, "warmer" lopen voor een driestedentocht van Sluis langs Damme- naar Brugge, dan voor één met elf en liever wonen in een uitgestrekte omgeploegde vette kleipolder met mistflarden en slik op de weg met zicht op een bolvormige kerncentrale, dan drie hoog achter in de randstad .......... Afgelopen week bezocht minister-president Rutte een fruitteeltbedrijf in Nisse, waar hem de schellen van de ogen vielen - hij schijnt verrukt uitgeroepen te hebben dat hij geleerd had van dit werkbezoek, dat Zeeland meer is dan doorgestoken dijken en kerncentrales ........... Maar toen had hij wel een kattenbak vol appels gekregen - zo zunig binne me noe ôk nog nie hullukkug; Hullukkug in Zêêland (
Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg

SlikopdeWeg: De dagelijkse geluksbarometer van de Zeeuwse samenleving.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen