zondag 19 februari 2012

Zeeuws voor de dorst ......

De Zoete Zeeuw
Als men het in de wandelgangen over Het Zeeuwse Goud heeft, dan wordt er altijd gerefereerd aan de Zeeuwse mossel- of oester. De Zeeuwse mossel, die hier al sinds de 15de eeuw op beperkte schaal in de Oosterschelde verwaterd wordt en de oester, die de laatste 150 jaar bij Yerseke wordt opgekweekt, behoren tot één van de belangrijkste exportproducten van onze regio .... althans dat wordt gesuggereerd. Maar hoe zit het met dat andere Zeeuwse product, dat zich met gemak kan meten aan de schelpdieren als het over een Zeeuws exportproduct gaat? De appels en peren, die in Zeeland en m.n. op Zuid-Beveland, overvloedig gekweekt worden?

De Rode van Rilland
Als je in het najaar door de Zuid-Bevelandse fruitregio's rond Kapelle-Biezelinge of de zak van Zuid-Beveland fiets, dan kunnen je de rijk beladen fruitbomen niet ontgaan. Moeder Natuur heeft bij de schepping van fruit, zo lees ik in de bijlage De Ondernemer in de PZC van dit weekend, extra haar best gedaan. Frisse kleur, rond sappig en tikkeltje zoet, de ultieme verleiding. Het artikel, gekopt als Veel fruit, minder ziekteverzuim pleit ervoor om op bedrijven en scholen fruit uit te delen als wondermiddel tegen ziekteverzuim .......... Volgens het artikel eet 78% te weinig fruit ........... en daar moet verandering in komen.

Glorie van Goes
Kapelle, de plaats, die vanouds het centrum is van de fruitteelt, ook het zgn. zachte fruit wordt veel in deze regio gekweekt, bezat tot eind vorige eeuw een eigen fruitveiling, maar die is al lang gesloten en deze Oude Veiling maakt plaats voor een nieuwbouwwijk. Het fruit gaat nu naar de veiling in Barendrecht begreep ik .......... Kapelle heeft al vijftien jaar een eigen fruitteeltmuseum, waar je alles over de fruitpluk kunt terug vinden - van sleetjes en siepjes tot sterappeltjes en snoeischaren ......... Wie vroeger als kind of jonge huisvrouw een centje bijverdiende door appels te plukken, zal hier heel wat zoete herinneringen kunnen ophalen. Ook oude fruitrassen worden hier gekoesterd - en er zijn regelmatig bijeenkomsten waar oude fruitrassen gedetermineerd kunnen worden en oude technieken, als oculeren en enten door oud-fruittelers gedemonstreerd worden.

De Schone van Schore
Dat 78% van de lezers van deze blog geen fruit eet geloof ik niet - Ik voel mezelf in ieder geval daar niet toe aangesproken - ik denk dat ik met een gemiddelde consumptie van twee peren per dag + nog wat subtropisch citrusvruchtvlees ruim boven het gemiddelde kom - overigens lijkt dit een inhaalslag, aangezien ik vroeger als kind vaak "gedwongen" moest worden tot het eten van fruit ( een meldpunt is in oprichting) - zacht fruit (aardbeien, stekelbeiers en moerbezieën) lukte nog wel, maar appels en peren moesten me met-een-omweg toegediend worden, gemengd door de yoghurt of zo ...... verstopt fruit is nog altijd zo'n gevleugelde uitdrukking in onze familie. De jeugd is, denk ik, nog niet veel veranderd. Een appel oppeuzelen met schil en al is niet hip; we "eten" fruit door het te "drinken" in allerlei fruitsapjes, drinkontbijten en vitamineshots, die suggereren dat we gezond bezig zijn. Ik vind, dat die, naast hard- en softdrugs, zangcompetities op tv en weblogs, allemaal zaken die verslaven, meteen verboden zouden moeten worden; alleen nog maar fruit, waar je je tanden in kunt zetten, moet mogen!

De Bellefleur van Bath
Ik stel voor om voortaan het Zeeuwse fruit alleen de provincie uit te sturen richting Barendrecht, zodra het voorzien is van een Zeeuws keurmerk. De term 2x2 of Werkfruit, zoals het artikel voorstelt, lijkt me niks en bij het woord Fruitje, krijg ik spontaan oprispingen .......... Nee, ik stel voor onze appels en peren gewoon als Zeeuws te labelen (zonder de besmette term Fruit) en te refereren aan ons zuunige image door de slogan uit te breiden met: Zeeuws voor de dorst en ze te verkopen onder herkenbare merknamen als de Glorie van Goes, de Schone van Schore, de Zoete Zeeuw, een Bellefleur van Bath, de Rode van Rilland, Oudelande Orange, de Doyene de Driewegen, de Blaamskinderenpeer of de El(lewoutsdijk-)Star ....
Suggestie: Stuur de link van deze blog door aan die 78%, die geen fruit eet .......... Meer suggesties van namen voor Zeeuws voor de dorst uieraard welkom op onderstaand e-mailadres .....
Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg
SlikopdeWeg; Een gezonde dagelijkse shot voor Zeeland en haar inwoners. Stuur de ink van deze

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen