dinsdag 27 maart 2012

Op'ouwer

 Wie ooit in de vorige eeuw Zeeland heeft verlaten, om, bijvoorbeeld zijn heil ergens anders op de aardbol te zoeken, als emigrant down yonder bijvoorbeeld, zal de veranderingen in het Zeeuwse van de afgelopen decennia niet zijn ontgaan. De boer, die ooit ergens tussen de Rijkebuurt en de Knaphof, twee buurtschappen tussen 's Heerenhoek en Nieuwdorp, in alle rust en eeuwigheid zijn petoaten dacht te kunnen poten , wordt nu elke ochtend geconfronteerd met een PZC vol alarmerende berichten over giftige uitstoot door fabrieken in het nabijgelegen Vlissingen-Oost en walmend blik, dat zich in de vroege ochtenduren richting tunnel, d'overkant dus, perst of stilstaat, want het woord file is ook in het Zeeuws doorgedrongen als vervanger voor de uitdrukking 'k â 'n op'ouwer, die gebezigd werd als je onderweg even van de fiets moest stappen vanwege een boer die mé z'n beesten op weg was naar de stal om te melken.... Zo gaat dat: nieuwe woorden vervangen ouwe ongemakken. 
 De wegen naar de Westerscheldetunnel, zoals de Sloeweg (N62) en de Bernardweg (N254) aan de Zuid-Bevelandse kant zijn de afgelopen decennia flink volgeslibt met rijdend, soms stilstaand blik - een goed teken natuurlijk als je het uit financieel- economisch oogpunt bekijkt – milieuorganisaties hebben daar ongetwijfeld hun eigen visies op. De tunnel genereert nu meer omzet en is dus eerder afbetaalt, denk ik dan als zunige Zeeuw, dus des te eerder wordt hij tolvrij .... Het begin is er in ieder geval: De tunnel is al een paar dagen per jaar tolvrij .....
 Wie echter van Nieuwdorp naar Goes naar school moet of de drukke N62 te voet of per fiets moet kruisen tussen Nieuwdorp en 's Heerenhoek, kan nu nog gebruik maken van het fietsbruggetje, dat de gemeente Borsele eertijds heeft aangelegd. Hierdoor kun je de Sloeweg veilig kruisen, mits je stalen zenuwen en (spier)ballen hebt, want het bruggetje is niet voor watjes ........
 De plannen voor de verbreding van de N62 en de N254 worden nu uitgewerkt en als we de Provincie mogen geloven, past daar het bruggetje niet meer in ........ of over, hoe je't maar bekijkt. De oplossingen die aangevoerd zijn, blijken allemaal te duur en zeker in deze tijden van bezuinigingen moet men de hand op de knip houden en kiezen voor slimme, innovatieve oplossingen, die weinig geld kosten, maar optimaal renderen en uiteindelijk leiden tot een doelmatige oplossing.
Een tunneltje, zoals de gemeente Borsele en de inwoners van Nieuwdorp, dat graag zou zien, lijkt niet haalbaar, dus wordt er nu naar alternatieven gezocht. .......... Het plan, dat komend weekend op het gemeentehuis van Heinkenszand gepresenteerd wordt, lijkt hoge ogen te gooien. Het plan is simpel en vernieuwend en vergt weinig investering ….. bovendien kan het fietsbruggetje, en dus de veilige oversteek, behouden blijven. Het verkeer op de verdubbelde N62 wordt straks, heb ik uit betrouwbare bron vernomen, als het aan het gemeentebestuur van Borsele ligt, gewoon over een afstand van 100 meter van twee banen naar één baan geleid, zodat het fietsbruggetje gewoon kan blijven staan .... en de inwoners van de gemeente Borsele in het algemeen en die van Nieuwdorp en Knaphof in het bijzonder, zullen hier ongetwijfeld heel tevreden over zijn .........


Een mooi afscheidscadeau van Marga Vermue, zullen we maar denken.


Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg
 
SlikopdeWeg: De dagelijkse Zeeuwse column over de Schelderegio en haar bewoners.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen