vrijdag 30 maart 2012

Patin

 De belangstelling voor oude gebouwen en architectuur is bij SlikopdeWeg nooit ver te zoeken. Historische gebouwen fascineren, maar dat geldt soms ook voor gebouwen die onlangs gebouwd of gerestaureerd zijn.  Zo'n bijzonder project vind ik bijv. het Barcode-gebouw en de fraai okergeel gekleurde gebouwen van het ROC en het Voetbalmuseum rond het ZEP, beide in Middelburg, hoewel laatstgenoemde in zijn ontwikkeling wat lijkt te stagneren. Vorig jaar kwam daar de verbouwde voormalige brandweerkazerne van Middelburg bij.
Het SCEZ (Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland), dat waakt over ons cultureel erfgoed, krijgt begin 2010 de beschikking over nieuwe huisvesting aan de Looijerssingel te Middelburg. Op deze plek, in de voormalige brandweerkazerne, worden het Zeeuws Archeologisch Depot en de Monumentenwacht Zeeland ondergebracht. De naam van het nieuwe locatie wordt "Het Schuitvlot".
Verkeer rond Aagtekerke. Tekening uit Speculum Zelandiae ( 1600)
 De naam Schuitvlot refereert aan de aanlegplaats, die hier lag, ten behoeve van de platboomscheepjes, die vanuit Walcheren, hier aanlegden. Bedenk dat eeuwenlang de infrastructuur buiten de steden abominabel slecht was - wegen, zo die er waren, bleken vaak onbegaanbaar; in de herfst modderig en nat en in de zomer stoffig en vol kuilen. In 1700 schreef Smallegange in zijn Cronyck, dat de landluyden meerendeeels de steden door de bekwame watergangen bezoeken. Bestrating, met veldkeien of andere stenen, steenstraten, vond je slechts in of in de nabijheid van steden. Ieder dorp in Zeeland had wel een zgn. Schuteboer, een schipper die met zijn platboomschuit een verbinding onderhield met de stad. Veel mensen denken dat het schuitvlot alleen op Walcheren voorkwam, maar dat is niet waar - ook op Zuid-Beveland waren er verbindingen, zoals tussen 's Heer Abskerke en Kloetinge met Goes en op Schouwen met Zierikzee.

Het platteland rond Goes (anno nu) 
Vandaar dat het vervoer van mensen en goederen plaats vond over de talrijke sloten, gedolven waterwegen, dulven (van delven) op z'n Zeeuws, die een goede verbinding vormden voor de Walcherse plaatsen, zoals Veere en Domburg met Middelburg. Het Gilde van de Schutelieden verzorgde dit, meestal goed georganiseerde, transport, waarbij niet alleen mensen, maar vooral ook bijv. landbouwproducten richting Middelburgse markt gebracht werden. Je komt tegenwoordig nog namen tegen als het Domburgse Schuitvlot en de Veerse Watergang bij Schellach. Het vervoeren over water met dit soort platbodems, schuitvlotten, was het best ontwikkeld op Walcheren, maar nu al zo'n 100 jaar in onbruik geraakt, doordat de wegen beter werden en de boerenwagens en koetsjes comfortabeler.  Toen de auto zijn intree deed op de Walcherse wegen, stierf het beroep van schuteboer een zachte dood. 
Het gebouw, dat ontworpen werd door Architecten Alliantie, valt op door zijn moderne vormgeving, met name het gebruik van schanskorven met stenen als muren, zoals je ook wel als afscheiding ziet in moderne tuinen of bij rotondes. Het depotgedeelte heeft zwarte damwandpanelen gekregen en het kantoor heeft een fraaie uitstraling door het gebruik van koperen platen, die, in de loop der tijd, hun groene kleur gekregen hebben. Een mooi symbolisch bouwmateriaal, als je't mij vraagt, dat me doet denken aan kerktorens met een groen-koperen dakgevel of de kleur van een eeuwenoude plaquette, waardoor het de boodschap, door het groenachtige patin een stuk geloofwaardiger doet worden .............. En gaat het SCEZ immers niet over ons historisch erfgoed - daarbij hoort, net als craquelé bij een oud schilderij, dat vertouwenwekkende tijdloze patin - symbool van de onvergankelijkheid?
Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg

SlikopdeWeg: De dagelijkse Zeeuwse column over de Schelderegio en haar bewoners

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen