zaterdag 19 mei 2012

"'t Kan vriezen, 't kan dooien" heilige ......

 Ik heb de bloemetjes buiten gezet .......... Begrijp me goed - ik heb de blóemetjes buiten gezet - geen kater die me voor de voeten liep, of een onzekere gang of bonkend hoofd dat het denken belemmerde. In de bloemenzaak op't dorp heb ik een serie fraaie fuchsia's gekocht en rode hanggeraniums. Ook pronkt een jonge bosrank, een clematis klinkt meteen zo duur, sinds gisteren tegen de muur van de schuur, aangezien de passiebloem afgelopen winter de pijp aan Maarten gegeven heeft.

 Ik moet me altijd inhouden - als in het voorjaar de eerste zonnestralen voelbaar warmte geven en de krokussen schuchter kleur bekennen, dan krijg ik al de kriebels. Soms vind je half april al geraniums of ander perkgoed bij de tuincentra, die suggereren dat ze hoognodig buiten in de tuin gepland moeten worden, maar ik kan me inhouden - ik weet beter.  Zelfs als Jos Broeke uitroept dat de thermometer wel eens boven de 20º C. kan aangeven, dan nog loop ik met een leeg mandje langs de kassa.
 Maar nu mag het weer - officieel - vanaf afgelopen week, zo ongeveer, want toen waren de IJsheiligen en elke tuinliefhebber weet, of hoort te weten, dat deze heiligen van oudsher de vorst voorgoed uit ons land verbannen.
 In West-Europa behoren drie tot vijf heiligen tot deze selectieve groep heiligen - het ligt er maar net aan hoe veel waarde je aan dit (bij)geloof hecht  en hoeveel risico je wilt nemen ....... In Italië, bijvoorbeeld, kennen ze de Santi di ghiaccio wel, maar ze liggen er niet wakker van -  In Nederland wel - hier zitten we aan de voorzichtige kant en rekenen we vier ( soms vijf) heiligen tot deze groep, waarschijnlijk omdat we, net als de weerman, graag een slag om de arm houden; Jos Broeke voorspelt toch ook niet meer dan drie dagen vooruit? En in deze streken spotten we niet graag met de grillen van de natuur. Voor je 't weet zet een geïrriteerde  Aeolus, de god van de wind, de bloemetjes buiten als de maan vol en de vloed spring is en dan heb je de poppen aan't dansen

De vier heiligen, die afgelopen week hun verjaardag - naamdag is het goede woord - heiligen worden op hun naamdag geëerd ( Sinterklaas is ook niet op 6 december geboren, toch?) - vierden, zijn San Mamerto (= Mamertus) (11 mei) - San Pancrazio (= Pancratius) (12 mei) - San Servazio ( = Servatius van Maastricht) (13 mei) en San Bonifacio di Tarso ( = Bonifatius van Tarsus) (14 mei).  Sophia van Rome hangt er een beetje bij - zie haar als een soort extra garantie; een 't kan vriezen, 't kan dooien heilige.
Dat was even schrikken toen afgelopen week de weerman heldere nachten voorspelde en temperaturen, op één meter hoogte, van net boven't vriespunt beloofde?  Dan weet je als Zeeuw, opgegroeid met beide benen in de klei, dat er 's ochtends wel eens brêêm an de takk'n kan ang'n ..... of een flinterdun laagje ijs op de plassen ........ Geen ideale omstandigheid voor die bloemetjes, die vader voor moederdag gekocht heeft - Vergeet je Nietjes maar. .  Was ik even blij dat mijn bloemetjes nog veilig warm in de kas van de tuinder stonden!

De volgende hobbel is d'n langsten dag ........ daarna zul je mij geen rabarber meer zien eten, asperges zien steken of witlof stoven. Een Zeeuw weet, dat met de natuur nu eenmaal niet te spotten valt.

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg Feesboek

SlikopdeWeg: De Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen