donderdag 7 juni 2012

Staatslot

 Ook vroeg opgestaan? In de hoop een glimp op te vangen? Zo'n kans doet zich maar twee keer per honderd jaar voor en die zijn voor de 21ste eeuw nu op .... die kansen dan. Vroeg uit de veren gewapend met camera en telescoop, koffie en regenscherm, want't kan langs 't water in Zeeland natuurlijke altijd zomaar gaan regenen.
 Tientallen venus-spotters verzamelden zich voor zonsopgang onder een zwaarbewolkte hemel om getuige te zijn van de zonsopkomst ..... een natuurverschijnsel, dat zich elke dag manifesteert, maar dat de mensheid nog steeds boeit en fascineert. We spreken nog steeds over "de zon komt op", alsof het de god Ra is, de zonnegod, die aan zijn dagelijkse tocht langs de hemel begint om tegen de avond weer moe haar rustplaats op te zoeken. Een  God, die je met respect moet benaderen en die je niet rechtstreeks mag aankijken, vandaar dat we ons wapenen met brilletjes, die schadelijke straling tegenhouden.

We denken nu beter te weten, we noemen de zon nu een ster en sinds Copernicus en Galileo Galileï weten we dat de aarde om de zon draait en niet andersom ...... Onze kennis van het heelal is sinds de uitvindingen van de telescoop gigantisch gegroeid - we reizen er zelfs heen, zij het slechts in de randgebieden, zetten mensen op de maan, doen proeven in ruimtelabs en onze eerste radiotelescoop in Dwingeloo, uniek in de wereld van toen, is aan restauratie toe, maar toch .....
 Ik weet hoe uniek het verschijnsel op zich is - We moeten meer dan 100 jaar wachten om het weer mee te kunnen maken .... de planeet Venus, die voor langs de zon trekt ... en als een zwart balletje tegen het vurige oppervlak van de zon te zien is .... Het live meemaken zit er dus niet meer in ..... Het is als de hoofdprijs van de Staatsloterij ..... of de Jackpot ... die deze keer (bijna zeker) gaat vallen .... kans 1 op 3 begreep ik, volgens de reclame, waarin een grote walvis boven het water zweeft ..... Een schip, zag ik gisteren op het nieuws, had alvast een voorschot genomen, door met het bewijs voor op de boeg vastgeprikt de haven van Rotterdam binnen te varen. ..... Miljoenen mensen laten zich gekmaken door die schreeuwende reclames, maar de kans dat die walvis bij jou in de tuin beland, is kleiner dan eens in de honderd jaar ....... 
Ik heb het dan ook bewust meegemaakt - in mijn bed. Mijn buienradar voorspelde een dik pak bewolking, dat voorlopig niet zou scheuren - ik ontdekte datdoor gewoon naar buiten te kijken. Ik stond dus niet voor dag en dauw teleurgesteld naar de hemel te turen ..... teleurgesteld de zon slechts achter de wolken tezien schijnen.  Je hebt me dus ook niet in de rij zien staan voor een staatslot. De kans dat ik met een walvis voor op mijn motorkap thuis kom, is nihil - dat maak ik niet live meer mee.  

Waarom stonden er alleen mannen in de vroege ochtend Venus op te wachten? Zou het te maken hebben met de al oude zegswijze: Vrouwen komen van Venus en mannen van Mars? 

Hans Koert

slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg Feesboekgroep

SlikopdeWeg: Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen