zaterdag 2 juni 2012

't Verhlaes is van 't himmeleerd stremien

 Het zal u niet ontgaan zijn ...... het Openluchtmuseum in Arnhem, curator van ons nationaal erfgoed, heeft onlangs een tentoonstelling geopend, getiteld De Tien van 2012.  Bezoekers konden stemmen welke voorwerpen er in 2112 als typisch 2012 bestempeld zouden worden: Uit alle inzendingen werd een selectie gemaakt en daarop kon via internet gestemd worden: De wasknijper, het koffiezetapparaat, een foto, een cd, een boek en een wegenkaart kwamen er als beste uit en ..... de huissleutel - voor mij een voorwerp dat ik helemaal over het hoofd zou hebben gezien ......... Zelf zou ik er moeiteloos nog wel honderd bij kunnen verzinnen, maar dat was me niet gegund .... de Tien van 2012 krijgt een (permanent?) plekje in de vitrines.
 Vanmiddag bezocht ik één van de tientallen fairs, die in de late lente - vroege zomer in de Schelderegio gehouden worden .... Bij de Vleugelhof-boerderij, tussen Heinkenszand en 's Heerenhoek werd voor de eerste keer zo'n fair georganiseerd ....  - de auto's stonden bijna tot aan de Westerguitedijk.  Fair - een Engels woord dat gewoon beurs of markt betekent en vroeger wellicht gewoon een rommelmarkt genoemd zou zijn geworden, maar omdat het zich meestal op cultureel-historisch interessante plekken gehouden wordt, zou het ook best Open Huis en Tuin Rommelmarkt  genoemd kunnen worden, maar ook dat is het niet ... Fair dus maar, een eerlijke naam. Tussen vooral afgeschreven gebruiksmateriaal, ouderwetse tuinplanten en met nostalgische motieven geborduurde kussens of kinderjurkjes ( welk modern kind durft zich hiermee buiten de kamer te vertonen) wordt koffie met appelgebak geserveerd aan lange rustieke houten banken (die eventueel op maat geleverd kunnen worden van oud steigerhout).
 Tussen al dat bric en brac ( weer zo'n buitenlands woord) vond ik oude klompen, van die ouderwetse brede kom en scheutels, waaruit laatstgenoemde de boer zijn te hete koffie slurpte, schaelen, borretjes, pinten, schinbladen, drienkunspuzzen, petaoteschellertjes, mie zo'n ' outen ' andvatje, ’n parsaviet, een wostemeulen, een spiegel mie ‘t weer in, een wekketel, een panneboender en een 'ouwe melkkoker. .....
 
 Wat zouden mijn opa en opoe verbaasd hebben opgekeken als ze al dat afgeschreven huisraad daar voor veel geld zouden hebben kunnen zien liggen: 't Verhlaes is van 't himmeleerd stremien, probeer ik nog de prijs te drukken, maar de verkoopster kwam uut Walherunnie uut de Zak en begreep geen Zuud-Bevelands ...... Ik leg haar uit dat mijn grootouders dit allang zouden hebben weggegooid, of gereserveerd zouden hebben om de verkenspataoten in te koken, aangezien die stukje losgelaten glazuur bij mensen ernstige verzweringen aan de maag en darmen zouden kunnen veroorzaakt .... Helaas, het lekke vergiet mocht alleen weg voor een prijs, waar mijn opoe er vier nieuwe voor had kunnen kopen.
Thuis heb ik snel de rommelmarktspullen, die ik aan de stoep gezet had, weer naar binnen gesleept - die paar pockets (Zwarte Beertjes en Biggles), een oude steelpan, een dertiental lp's ( Alle Dertien Goed), een lekkend elektrisch koffiezetapparaat, een volle printercartridge, die na-de-aanschaf-van-een-andere-printer-nergens-meer-in-past, een gescheurde plastic emmer en een oplaadsnoertje voor-geen-idee ....... - mijn mobiel á la koelkast, waar ik nog beltegoed op heb staan, zit nog in mijn broekzak - die hou ik nog even -  Het wordt allemaal geld waard, weet ik nu.
Hans Koert

slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg Feesboekgroep (inloggen)

SlikopdeWeg: Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen