maandag 25 juni 2012

Valse nostalgie

 Groothoofd (Dordrecht) ( foto: Hans Koert)
Veel oude steden in de Schelderegio kunnen na honderden jaren nog steeds bogen op een oude historische binnenstad: Veere, Goes, Zierikzee, Hulst, Vlissingen, Bergen op Zoom, Dordrecht, Brielle en zelfs Middelburg, dat bij het begin van de Tweede Wereldoorlog toch door oorlogsgeweld haar hele binnenstad zag verworden tot rokende puinhopen, kan nog steeds trots zijn op zijn historische hart ........
 Nieuwe Haven (Dordrecht) ( foto: Hans Koert)
Elke oude stad heeft ook zijn eigen sfeer: De rijke koopmanshuizen langs de kaaien van Middelburg verwijzen naar de gouden jaren van de 17de en 18de eeuw, toen kooplieden rijk werden met de handel op Nederlands Oost Indië of hun geld staken in de dubieuze handel in mensen, de zgn driehoekshandel tussen de Slavenkust en Zuid-Amerika; Veere had het stapelrecht voor Schotse wol en Vlissingen ademt nog steeds de sfeer van een (versterkte) havenstad ........... Dordrecht, gelegen aan een knooppunt van rivieren, op de rand van de Scheldedelta, groeide al in de middeleeuwen uit tot één van de belangrijkste handelsplaatsen van de regio. Als je nu door Dordrecht loopt, vind je overal langs de oude havens pakhuizen, die ooit dienden om goederen in op te slaan. Dordrecht had het stapelrecht voor bepaalde goederen en er werd veel gehandeld in vooral wijn, hout en graan.
Voorstraathaven (Dordrecht) ( foto: Hans Koert)
Zo'n oude stad heeft allerlei leuke hoekjes of elementen, die in elke oude stad niet zouden misstaan. Wat te denken van de haveningang van Veere met de Campveerse Toren; de Noord- en Zuiderhavenpoort van Zierikzee, de wallen van Hulst, de Manhuistuin in Goes of de Kuiperspoort in Middelburg?
Voorstraathaven (Dordrecht) ( foto: Hans Koert)
Zo heeft Dordrecht een aantal zeer fraaie gevelwanden met oude pakhuizen langs de  Voorstraathaven, waar menige oude stad jaloers op zou kunnen zijn. En wat te denken van de zgn. Donkere Steiger? Een overdekte passage, onder een huis, gelegen aan de Voorstraat,  waar in vroeger dagen sjouwers en zakkendragers vanuit het schip de handelswaar de straat op konden deponeren ....
 Donkere Steiger (Voorstraat - Dordrecht) ( foto: Hans Koert)  
Als je als buitenstaander door zo'n oude stad loopt, 't liefst op een doordeweekse dag, 's ochtends vroeg, als de stad ontwaakt en nog niet volgeslibt is met toeristen, die met camera's en stadsrondwandelingen het rustieke plaatje vervuilen, dan bekruipt me een ietwat nostaligisch gevoel dat ik mis in mijn twee-onder-één-kap woning  ......... 
Wonen aan het water ..... in zo'n oud pakhuis, tot de nok toe gevuld met geschiedenis ...... waar elke steen. elk detail in de loop der eeuwen zijn eigen verhaal gekregen heeft .....  deel uitmaken van een historisch openluchtspel ......  

Hoewel .......  Ik zie zandzakken liggen voor één van de deuren van een historisch pand - ik ruik de gracht als het een tijdje niet geregend heeft - ik hoor de vreugdekreet die opstijgt als de energienota op de mat valt - ik voel het vocht optrekken langs de schimmelplekken in de woonkamer - ik raak mijn auto weer niet kwijt voor de deur - ik voel de tocht dwars door het raam, als buiten de wind opsteekt - ik voel de pijn in mijn hoofd als ik weer eens te vroeg overeind kom als ik de vuilniszak via de Donkere Steiger naar de straat sjouw en ik voel het water in mijn laarzen lopen als de buitenboel geschilderd moet worden ....... 

Hans Koert

slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg Feesboekgroep Slik op de Weg (inloggen)


SlikopdeWeg: Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

1 opmerking:

  1. Als je nog beelden van Dordrecht wilt... ik heb er genoeg, ook vanaf de grote kerk genomen.

    BeantwoordenVerwijderen