woensdag 4 juli 2012

Afzetlint

 Er zijn van die ankerpunten in een jaar die ik niet graag mis - en dan denk in niet aan sinterklaas, kerst, verjaardagen of vakanties - en ook niet aan valentijnsdag, jaarlijkse festivals, zoals het nazomer-, het film- of het jazzfestival, of de avondvierdaagse, maar ankerpunten die al eeuwenlang in de natuurlijke cyclussen zijn ingebed ..... Neem nu eind januari - ergens rond die datum komt zo'n moment dat je voor het eerst in het jaar weer het lengen van de dagen bewust gaat merken, en als de zon schijnt kun je alweer voorzichtig de warmte van de stralen gewaar worden ........... Ook laten de vogels weer van zich horen - de merel zingt weer het hoogste lied vanaf de veeste, de nok van het dak ...........

 Ergens in februari, maart kijk ik altijd uit naar de eerste bloemetjes van't klein hoefblad en 't speenkruid en eind april verrast de koekoek me weer. Tot zover is het dit jaar allemaal goed gegaan, maar begin mei heb ik zo'n ankerpunt gemist ........... de terugkomst van de gierzwaluw.
 De gierzwaluw, de Apus Apus, hoe verzin je't, zoals mensen die ervoor doorgeleerd hebben, de gierzwaluw ook wel noemen, is een trekvogel, die vanaf augustus richting het zuiden vertrekt en daar overwintert om begin mei weer in onze gebieden terug te keren. Ze hebben dan een tocht van zo'n 7000 km. achter de rug, helemaal uit de Afrikaanse savannen ten zuiden van de evenaar ......... Ze bevolken ons luchtruim slechts een drietal maanden per jaar en ik begreep dat ze daarom wel eens de honderd-dagen-vogel genoemd worden.
Ze horen bij een zomerdag - fel krijsend schieten ze in grote groepen kris kras door het zwerk, schijnbaar onvermoeibaar met open bek vliegend de insecten uit de lucht plukkend. Ze rusten nooit, althans, ze gaan nooit eens gezellig op een tak of dakrand uitrusten van hun werk, ze vliegen altijd of schuiven enkel hun nestholte binnen onder de dakpannen om de jongen te voeren. Speciaal geprefabriceerde gierzwaluwdakpannen zijn ideaal voor de gierzwaluw en ik herinner me een kolonie in de Lutherse Kerk in Groede. De gierzwaluw is geen familie van de zwaluw, al lijkt hij er wel op, zoals een zeepaardje wel op een paard lijkt, maar het niet is en een peerebieje, letterlijk vertaald uit het ABZ. perenbij, wel op een bij lijkt maar een wesp is ........... De gierzwaluw hoort tot de familie van de Apododae, of te hoewel de Pootlozen en dat klopt ook weer niet, want ze hebben wel degelijk twee pootjes, waar ze echter weinig mee kunnen ............ Ze zijn er erg onpotig mee, zou je kunnen zeggen. Soms zit de natuur niet zo heel logisch in elkaar, althans, wij mensen, hebben er een zootje van gemaakt.
 Ik hou mijn hart vast - mis ik straks hier ook de eerste invasie van vlinders in mijn tuin, die rond half juli gepland staat? Heeft dat te maken met de stijging van de zeespiegel, de opwarming van het klimaat of de financiële crisis? Komt dat wel goed of slaan we die fase ook over - gaan we straks naadloos over naar de in v-vorm vliegende ganzenformaties?

Nu ik dit schrijf scheert hoog in de lucht een gierzwaluw over - een hoopvol teken of een gevalletje van ....... één zwaluw maakt nog geen zomer? Ik weet het niet. 

Ik mis de gierzwaluw - ik mis de gillende vogelzwermen boven onze tuin - het lijkt wel of het luchtruim boven ons dorp is afgesloten, alsof er nog steeds een geheime missie boven ons dorp verwacht wordt, hoewel de Sojoezcapsule vorige week al geland is .......... Ik weet het niet. Ik heb, voor de zekerheid alvast een grote rol rood-wit afzetlint op de pak gelegd  ......... ik hoef al die fotografen niet in mijn tuin ..........

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Twitter: #slikopdeweg  Feesboekgroep Slik op de Weg  (je moet wel een feesboekaccount hebben)
SlikopdeWeg: Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

1 opmerking:

  1. Ook hier in het Brabantse waren de zwaluwen dit jaar erg laat, maar ze zijn er gelukkig wél! Groet, @b

    BeantwoordenVerwijderen