zondag 22 juli 2012

Platte Zeug


 Heeft u't ook gelezen?  In de PZC? Onlangs zijn er door Deltapark Neeltje Jans jonge hondshaaitjes uitgezet in de Oosterschelde - ze hadden d'r een heleboel over, geboren in hun aquaria, en aangezien de hondshaai vroeger veel voorkwam in de Scheldedelta, is er vergunning aangevraagd om ze te mogen uitzetten ............ Een prima idee - zouden ze wel te voren overlegd hebben met het Bureau voor Toerisme van de provincie Zeeland? Mensen lezen nu eenmaal slecht en dan ook nog meestal slechts oppervlakkig en een kop Haaien in de Oosterschelde zou het toerisme in Zeeland wel eens geen goed kunnen doen .........


Met de titel Uitzetten of uitsterven kopte de PZC een groot artikel over de herintroductie van verdwenen of bijna verdwenen diersoorten ..... Voorbeelden genoemd zijn de knoflookpad in Brabant, de korhoender in Twente, de korenwolf in Limburg en de hondshaaitjes in onze regio. Voeg daarbij de boomkikker ( de aohepuut, onze eigen korenwolf), de bruine beer, de stokvis, de wolf, de oeros, de sabeltandtijger en de neanderthaler en je begrijpt mijn wat sceptische houding over dit onderwerp. Heeft het zin om op deze manier in te grijpen in de natuurlijke evolutie van soorten?

Wallen van Retranchement (foto: Hans Koert)

Soorten, die op een bepaalde plek geen overlevingskansen hebben verdwijnen om ergens anders weer op te duiken ...... dat had Darwin al begrepen. De meeste experimenten op dit gebied zijn jammerlijk mislukt of staan op het punt om als mislukt te worden geboekstaafd de geschiedenis in te gaan .... , hoewel ik me herinner ooit vol ontzag in de Ooijpolder gekeken te hebben naar de vraatsporen aan bomen, zoals ik die herkende, als jonge woudloperspoorzoeker, vanuit mijn Donald Duck-fase, als omgeknaagde bomen door bevers. ......, en onlangs heb ik weer geprobeerd om de aohepuut te lokaliseren op de Wallen van Retranchement - Ten dele met succes, zoals te verwachten - bomen genoeg, maar geen kikkers .........

 
 Wallen van Retranchement (foto: Hans Koert)


Net als de korhoen in de Achterhoek en de korenwolf in de Limburgse heuvels, zijn de boomkikkers in Zeeland symbolen geworden tegen de voortschrijdende veranderingen van ons landschap ....... en worden, zoals de PZC het omschrijft, ingezet als knuffelbeesten en ingezet als pr-middel.

Wallen van Retranchement (foto: Hans Koert)


Ik ben, in sommige gevallen, voor herintroducties - voor het een handje helpen van de natuur. Zo ben ikzelf een privé campagne begonnen met het opnieuw uitzetten van de platte zeug.  Ik realiseerde me onlangs, dat ik het diertje al een hele tijd niet mee in mijn tuin gezien had.

Ik heb elders nog een paar van deze kreeftachtige oerdieren gevonden in een vochtige kelder en ze in mijn tuin uitgezet ........ verstopt - dat wel, want een dier dat gewoon open en bloot rondloopt, maakt een grote kans alsnog opgemerkt te worden en uit te sterven ......... Ik heb er hier zelfs geen afbeelding bij geplaatst, bang om kwaadwilligen in de kaart te spelen en op ideeën te brengen ….. Ik heb ze dus verstopt onder een paar bloempotten in de tuin, waar ze hun verborgen leven kunnen leiden - strijd mee voor het behoud van de platte zeug.  Het zal toch niet zo zijn dat onze kinderen en kleinkinderen straks onkundig zijn van het bestaan van de platte zeug? 

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl


Wilt u zich eveneens inzetten voor acties als Red de Platte Zeug: meld je dan aan bij de Feesboekgroep SlikopdeWeg ( even inloggen) en volg SlikopdeWeg.

Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

1 opmerking:

  1. Hallo Hans, goewd idee, laat maar komen!
    Groeten,
    Jaap

    BeantwoordenVerwijderen