zaterdag 14 juli 2012

Zwartepieten

  Het is komkommertijd ........ letterlijk en figuurlijk. Wie een eigen groententuintje heeft kan dat beamen. Het is ook figuurlijk komkommertijd in Zeeland. We tellen zeehondenpupjes op de zandbanken in de Westerschelde ( .... die a di net uutelaeten wordt, Arjaen, ei je die a ehad?), duiken naar lang vergane scheepsresten en zijn verrukt over een vermolmd stuk hout; De krant meldt, blijkbaar onder het motto: een uitglijder is zo gemaakt, dat kattenpoep ook gevaarlijk blijkt voor niet-zwangere vrouwen; we worden opgewonden bij het nieuws, dat egeltjes - en merelweesjes vanaf nu gratis met het fietsvoetveer over mogen ( dat verzin je toch niet zomaar) en de PZC kopt op de voorpagina vandaag oud nieuws, dat iedereen al lang wist: Regen naar recordpeil ....... : Zomer in Zeeland
 Tot zover mag ik me graag verbazen over mijn medemens, die zich aan dit soort niemendalletjes laaft en probeer ik me aan dit soort zeepbellen niet te storen - ik doe d'r niet aan mee - het laat me koud - ik laat me er niet door beïnvloeden. Of ja, toch wel - gisteren: vrijdag de dertiende. Zegt je dat wat? Ongeluk brengt zo'n dag wordt er beweerd - daar ben ik altijd wat huiverig voor. 
 Gisteren wilden we er even op uit met de fiets en, we leven immers in 2012, en dan pak je de pc en ga je op zoek naar de buienradar. Wel, de buienradar liet Zeeland zien, bewolkt met een paar donkerblauwe vlekjes, die traag de provincie uitkropen richting Het Nieuwe Land, de Tweede Maasvlakte  dus. Prima toch - daar mogen ze uithuilen - samen met de zeehondjes ...... daar doen ze nog niemand kwaad. Boven Zeeland klaarde het volgens de buienradar op - geen wolkje die zich de komende drie uur boven onze woonplaats zou wagen, laat staan regen ........ Voor alle zekerheid luisterden we ook nog even, of we wellicht in de verte de hagelkanonnen hoorden ......, maar gelukkig geen doffe dreunen, die hagel voorspelden. Het besluit was dus snel genomen - op de fiets moest kunnen. Wat denk je - komen we buiten ............ regent 't.
 Dan heb ik het even gehad - dan staat de frank niet hoog ......... Is dit nu de zomer die we verdiend hebben? Zo'n ouderwetse zomer waarbij de tuingieters bij wijze van spreke aan je hand vastgroeien en je buiten struikelt over de mussen, die met kromme klauwtjes op de rug op het terras, de pootjes aan de hete zinken dakgoot, gebrand hebben?
 Ik voel nu wat compassie met al die mopperkonterige strandtenthouders, zuurpruimerige braderiestandhouders en klagerige evenmentenorganisatiebureausvanopenluchtmanifestaties, die de hele dag lopen te mopperen dat ze inkomsten mislopen omdat .......   Wat mij betreft mogen nu ook astronauten als André Kuipers en Wubbo Ockels, die door hun gewichtloze rondjes boven Zeeland blijkbaar de weersatellieten boven Zeeland ontregeld hebben, aanschuiven bij de bankiers, de NS-directie en de boven-de-Balkenendenormvangendedirecteurenvanorganisatiesindepubliekesector .. het beklaagdenbankje vol zwartepieten........ 
Je zult mij overigens geen kritiek horen leveren op de Zeeuwse weermannen; die hebben 't al moeilijk genoeg met het voorspellen of het hier of daar zal gaan regenen - ik vind het dan ook altijd fijn als Jos even zegt waar 'tie staat: hier en daar een bui ...... Die krijgen de laatste tijd nogal eens de wind van voren, en dan is het natuurlijk extra zuur als je die wind-van-voren niet voorspeld hebt.
 Door de veelbelovende berichten over de snelle opwarming van de aarde willen we allemaal onbewolkte zomers met temperaturen van rond de dertig graden, matige wind altijd achter en regen alleen 's nachts als iedereen onder (tent)zeil ligt, terwijl we eigenlijk als Zeeuwen in ons hart blij moeten zijn dat het nog zo'n vaart niet loopt met die dreigende opwarming en stijging van de zeespiegel ...... wie gaat er eigenlik over wat eerst onder water moet?
...... en als nu iedereen gewoon eens naar buiten kijkt, zijn vinger nat maakt om te voelen waar de wind vandaan komt; aan zijn haar voelt of het regent of niet; op zijn arm kijkt of er 'oenderfleis te zien is - dan hebben we helemaal geen buienradar of weerman meer nodig en kan een ouderwetse Enkhuizeralmanak en een portie gezond verstand volstaan ........ Dan hoeven we ons alleen druk te maken over de komkommers in de tuin .......


Hans Koert
slikopdeweg@live.nl
Feesboekgroep: Slik op de Weg (even aanmelden)
SlikopdeWeg: Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen