zondag 5 augustus 2012

Uitgeteld

Heb je ook klaar gezeten in de tuin met een pen en een bloknootje? Om te tellen? Vlinders? 't Is dit weekend voor de 4de keer de Landelijke Tuinvlindertelling ........ georganiseerd door de Vlinderstichting. Ik heb het geprobeerd - een schier onmogelijke taak, omdat die beesten natuurlijk niet stilzitten en geprogrammeerd zijn om volledig willekeurig - at random - van bloem tot bloem te vliegen.
Vlinders tellen lijkt een vrij zinloze bezigheid.  Ik heb, lang geleden, voor de Vlinderstichting wekelijks ( alleen in de zomer uiteraard) over een anderhalf kilometer lang traject rond Heinkenszand vlinders geteld ..........
Het traject, o.a. langs het Bossepad en 't Ouweland  was m.b.v. een medewerker van de Vlinderstichting uit Wageningen in hapklare brokken van 50 meter gehakt, die ik merkte met punaises in de paaltjes behorende bij de afrastering langs het pad. Het telseizoen liep van 1 april ( geen grap) tot eind oktober meen ik en er mocht alleen geteld worden als de temperatuur 20º C. of hoger was, de wind niet boven 5 BF en de lucht voor meer dat de helft onbewolkt. Aangezien er één keer per week geteld moest worden kon je zelf bepalen op welke dag er gelopen kon worden en dat liet je natuurlijk afhangen van de weersomstandigheden. Het tellen was in het begin niet eenvoudig, mede omdat je ook snel de soorten moest herkennen en, zoals typerend voor vlinders, ze zitten meestal niet stil.  Sommige  vlinders, zoals het Geaderd Witje hebben zelfs de neiging helemaal niet rustig stil te gaan zitten - die herken je aan hun zenuwachtig gefladder vlak boven de grond .....     
Ik tel nu geen vlinders meer ....... na vijf jaar dezelfde route kon ik bijna voorspellen hoeveel ik van elke soort op mijn rondje zou gaan zien - zoals iemand die dagelijks zijn hondje uitlaat, kan voorspellen, waar hij de andere hondenbezitters gaat tegen komen  ... ik kende bijna alle vlinders persoonlijk, zou je kunnen stellen. Het gaf me een perfecte timetable - dienstregeling in goed Nederlands, zoals die gehanteerd wordt door de Nederlandse dagvlinderpopulatie - zou het daarom zijn dat ik zo uitkeek naar die 15de juli ( dan barst het los) en zwaar teleurgesteld was dat het toen niet gebeurde?  Sinds afgelopen week is het allemaal weer goed gekomen, althans bij ons in de tuin - die explosie van vlinders in de tuin ( op de buddleja (vlinderstruik) en lysimachia ( een soort wederik)) is een feit.
Ik tel nu geen vlinders meer - ook niet in zo'n telweekend, al begrijp ik dat dat heel belangrijk is voor de statistici. Ik werd, bemerkte ik, altijd een beetje meewarig aangekeken als ik vertelde vlinders te tellenKomt 't nog wel goed met hem? zag je ze dan denken. 'k Heb het altijd wel gewete ....! 
 Toch hoop ik ooit in een later leven nog eens terug te komen als vlinder of desnoods als -teller ....., strandwacht of als ballonvaarder; allemaal beroepen die alleen in actie komen als het mooi weer is.
Het vlindertje kom je vaak als logo tegen op allerlei producten die iets "natuurlijks" moeten uitstralen - een potje babyvoeding wordt ineens een stuk betrouwbaarder - veiliger - natuurlijker als er een vlinderlogootje op staat - belachelijk natuurlijk - dat noem ik misbruik maken van ..... net zoals ik verbaasd ben, en zelfs een beetje boos, als ik homo's, lesbo's en bi's op het late zaterdagavond Journaal tijdens de Gay-parade van Amsterdam op de boot van de GGD Soa Poli gekleed zie gaan met een soort Zuid-Bevelandse kappen op ...... dat verzin je toch zomaar niet? Ik was flienk an' esloohe ... 'k a hoed de dobber in .... 'k was uut e telt ....zelfs un bitje sikkeneurug ....  - fuutug .....  Ik vermoed dat mijn opoe er flink nistus van geworden zou zijn. 
Hans Koert

slikopdeweg@live.nl


Feesboekgroep Slik op de Weg ( je moet wel ingelogd zijn op Feesboek)
SlikopdeWeg: Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

1 opmerking:

  1. Geweldige foto's van de vlinders... enorm !
    En niet te vergeten de inhoud...
    Gr. Piet

    BeantwoordenVerwijderen