dinsdag 18 september 2012

Katrien

 Bent u d'r al klaar voor?  Ik wel – een nieuwe kroontjespen (alvast afgelikt), een potje blauwe inkt en een onberispelijk schoon, iets geaderd  gewatermerkt stuk papier liggen al klaar.  Ik heb zelfs geïnvesteerd in een schoon inktlapje ( in de lapjesmand vond ik nog wat restjes stof, die niet pluren ….. knoop er door heen ...- knutselles jaren zestig )  en een nieuw vloeipapiertje liggen klaar – wat me nog ontbeert is …. inspiratie!

De functie van Commissaris van de Koningin is traditiegetrouw een erebaantje, dat je vroeger kreeg na jarenlang trouwe dienst in de bestuurlijke sector – oud-ministers van staat, burgemeesters met een onberispelijke staat van dienst of staatssecretarissen, die hun nek te ver hadden moeten uitsteken en door de achterdeur afgevoerd waren, aasden op dit soort baantjes.
 Tegenwoordig komt er nog al wat meer voor kijken – De nieuwe Commissaris moet kunnen netwerken; representatief zijn; boven de partijen staan; geen besmet Hedwige-verleden hebben, las ik ergens; het liefst Zeeuw en ook nog vrouw ……….. En een duizendpoot dus, maar wel één die vleesch op de botten moet hebben omdat de Zeeuwen iemand verwachten die rond kan komen met de bescheiden vergoeding die zo’n erefunctie nu eenmaal met zich meebrengt ………   Dus niet in de avonduren bij klussen in één of andere ruilwinkel; zaterdags de kantine van de voetbal schoonmaken of in het weekend zwart buffelen in de horeca. Dat wordt niet verwacht van de nieuwe commissaris.


De sollicitatiecommissie is onlangs geïnstalleerd en de sollicitatieprocedure is gestart. Hoe zorg je er voor dat je, in ieder geval, de eerste ronde ( de prullenbak) overleeft? Ik denk door te zorgen dat je past in het profiel ……  en dat je dat netjes verwoord in je sollicitatiebrief.  Wel … ik heb één en ander eens bekeken:  Ik ben Zeeuw; heb een beetje verstand van netwerken (m.n. Microsoft NT2003); ‘k Sta boven de partijen ( zwevende kiezer) en heb een verschrikkelijke hanenpoot – me dunkt dat dat een flink niveau hoger ligt dan duizendpoot. Ik beun niet bij - lig liever ’s avonds voor de TV met een bak chips en spel als eerste de Donald Duck als de leesmap komt …………

  
Over de Donald Duck gesproken – Ik ben een kind opgegroeid met de Donald Duck. Vanaf de tijd dat ik een brilletje ging dragen ( die tijd valt gelijk met mijn eerste interesse in het lezen) hadden we thuis een abonnement. Ik moet ingestapt zijn zo rond 1960, vermoed ik, toen de Donald Duck al zo’n acht jaar in het Nederlands werd uitgegeven. We smulden van de verhalen van oom Donald, de neefjes, de rijke en o zo gierige oom Dagobert en de slimme uitvinder Willie Wortel.  Met de meeste figuren konden we ons op de één of andere manier wel identificeren, alleen met Guus Geluk ( ik viel nooit in de prijzen), oom Dagobert ( m'n kasboek klopte nooit - huppieduppie en ik hield niet van zwemmen)  en Willie Wortel ( ik was a-technisch, tegen het onhandige aan ).  Ik heb de Donald Duck graag gelezen tot mijn interesses breder werden.

Helaas kan ik niet voldoen aan de eis … vrouw te zijn – Hoewel ik de wens bij veel mannelijke bestuurders begrijp ( die gedijen immers het best onder het moederkloek type), vind ik het eigenlijk net zo’n onzinnige voorwaarde als de eis dat het een Zeeuw moet worden. Het schijnt overigens dat er al allerlei namen rondgonzen van mogelijke kandidaten, die niet uit Zeeland komen ……….. Er worden ook zo af en toe mogelijke kandidaten gespot, op de rode loper bij Film by the Sea, tijdens verkiezingsdebatten in de Zeeuwse Bibliotheek of tijdens de jaarlijkse opening van het kreeftenseizoen ………, maar de echte serieuze kandidaten, die naar de functie azen, doen dat veel bedekter, onopvallender …. Die steken hun voelhorens discreet uit ..... Die laten zich niet zo gemakkelijk spotten als ze zich proberen te verdiepen in het Zeeuwse ………


Heeft u’t gelezen? De PZC had de primeur ...... de PZC-paparazzi kwamen met de eerste foto's - geen naaktfoto's zoals bij Kate, al gaan er geruchten  dat sommigen geen broek aan hadden, maar dit terzijde.  Ze schijnen zelfs uit het buitenland te komen en belangstelling voor de functie te hebben – Meer buitenlanders bezoeken Zeeland, concludeerde de VVV's onlangs. Heeft u die vreemde luchtballon boven de stad gezien? En goed gekeken wie daar in zaten? Kijk dan nog maar eens goed naar omhoog – we worden bespiedmen informeert zich ……  
Heb je het Zeeuwse meisje gespot? Klein van stuk met zilverwitte haren .... dat kan geen toeval zijn. Ook al vermoed ik niet dat de nieuwe commissaris Don zal heten en al hoeft zijn oom waarschijnlijk niet bij te beunen om zijn broek (!) op te houden en die neefjes zijn nog te jong .... Ik geef toe,  ze zijn allemaal geen vrouw, maar waarschijnlijk hebben ze nog ergens een geheime troef in hun mandje ..... Wees nou eerlijk, ’t scheelt toch niks: Karla of Katrien ….?  

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl

Deel SlikopdeWeg met je vrienden op Facebook en meld ze aan .....
SlikopdeWeg: Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

1 opmerking: