vrijdag 28 september 2012

Niet slecht gedaan .....


Echt mensen – het gaat goed met me – elke suggestie dat mijn werk me teveel opslokt is uit de lucht gegrepen ……….. Deze plotselinge belangstelling voor voetbal is dan ook  echt niet verontrustend – je zult me vanaf nu echt niet schreeuwend aan de zijlijn van Luctor 88 vinden of me, na afloop van de wedstrijd achter een pilsje, de wedstrijd horen analyseren ………. Geen paniek dus - rustig blijven – het is allemaal uit te leggen.


Reden voor deze blog is het feit dat afgelopen week FC Kloetinge moest spelen voor de districtsbeker van de KNVB tegen het uit Velzen, meen ik, afkomstige Telstar. Die naam Telstar heeft voor mij nog steeds een speciale betekenis, vandaar deze blog.


Voetbal is een bezigheid, die veel jongens tussen de 6 en 86 jaar aanspreekt – een balletje trappen, een wedstrijdje spelen, hoog houden, koppen of, als de leeftijd gaat meetellen en het buikje het vastknopen van de veters in de voetbalschoenen bemoeilijkt, het analyseren van het spel na afloop in de kantine – het is vroeger allemaal langs me heen gegaan. Ik had en heb er echt niets mee.


Ik heb, eerlijk is eerlijk, een blauwe maandag gespeeld in een voorloper van het in 1967 opgerichte SV Hoedekenskerke, dat in de jaren zestig natuurlijk nog niet zo heette. Ik heb, als ik me niet vergis, twee keer meegespeeld, waarna ik over de zijlijn afgevoerd werd, met op het gezicht van de trainer waarschijnlijk dezelfde boodschap als wat op mijn keuringspapiertje voor militaire dienst stond: Voorgoed ongeschikt.
Het schijnt dat er nog steeds mensen in Hoedekenskerke rondlopen die bij onderstaand filmpje aan mijn debuut moeten denken - ze doen maar ...... 



Het enige wat klopt is, dat we thuis pindakaas aten, maar als verzachtende omstandigheid wil ik er op wijzen dat ik toen nog geen voetbalschoenen had .....


Op de jongensclub, zeg maar een soort padvinderij, scouting, al heette dat toen niet zo en we hadden ook geen kabouters of welpen in ons midden, deden we spannende spelletjes als droppings en dat soort zaken – ik herinner me er niet veel meer van, wel dat we ’s winters een voetbalpool hadden – een tafelvoetbalpool.  We hadden in het Verenigingsgebouwtje naast de kerk een paar tafelvoetbalspelen, waar we competitie op speelden.  We mochten allemaal een naam aan onze club geven. Natuurlijk een echte – dat speelde makkelijker.  De toppers, toen ook al, Feyenoord en Ajax waren al op voorhand vergeven aan de jongens met de grootste ego’s en toen ik aan de beurt was, bleek alleen Telstar nog over ………… Net als nu kwam Telstar toen zelden in de top drie terecht, want ook in tafelvoetbal miste ik kwaliteiten, en greep ik niet de kansen, die naar winst konden leiden.


In de PZC analyseert trainer Hiensch van Kloetinge de hopenloos verloren wedstrijd tegen Telstar met de woorden .... Tactisch hebben we het best goed gedaan, ondanks de dikke nederlaag ..... We moesten het anders aanpakken en dat hebben we niet slecht gedaan!  Het is alsof ik mijn vader en moeder hoor praten als ik weer eens bijna huilend thuiskwam omdat het goal van de tegenstander dichtgeplakt leek ..... Gelukkig onthield ik steeds die laatste woorden: ......... Niet slecht gedaan
Als iemand me dus vraagt voor welke voetbalclub ik ben, zeg ik altijd Telstar en dat moet je die verbaasde gezichten eens zien – Gaat het wel goed? vragen ze dan. Jullie weten nu waarom! 

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl

Feesboekgroep Slik op de Weg ( je moet wel ingelogd zijn op Feesboek)
SlikopdeWeg: Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen