dinsdag 16 oktober 2012

Genen in slaapstand

 Vraag me geen oordeel te geven – geen standpunt in te nemen, want eerlijk gezegd, weet ik het niet.  Ik wil geen keuze maken ....... ik kan niet kiezen en doe dat dan ook niet, maar gisteren kreeg ik het ineens weer .... toen ik door de tuin liep - dat onderbuikgevoel - de zon scheen - mooi licht - mooie warme kleuren - mijn slapende genen ontwaakten even - draaiden zich even om .....
 Gisteren wist ik het – de herfst is de mooiste tijd van het jaar …. De kleuren, de herfstkleuren, en dan met name de kleuren van onze hosta’s, zijn onovertroffen …..  Deze plant, die vooral uit blad bestaat ( de bloem die in de zomer verschijnt is mooi meegenomen – het blad is zijn talent) ontspruit in het voorjaar fris groen uit de potten op het terras ( slakken worden met harde hand geweerd) om dan in de zomer uitbundig groeiend vol blad de schaduwhoek bedekkend, tegen de herfst te gaan verkleuren, het  bladmoes aangetast en weggevreten door slakjes ( je gaat je gang maar) om tenslotte intens kleurend, even uitbundig als de kleuren op een schilderij van Van Gogh, ten onder te gaan …… af te sterven .....
De hosta boeit me in elk seizoen – steeds opnieuw verrast de plant me – elk stadium van zijn leven is uniek, net zoals elke levensfase van een mens uniek is - nieuwe kansen geeft – zijn zegeningen kent …..
 Geboeid door de kleuren heb ik de hostabladeren gisteren “vereeuwigd” …. op de foto gezet …. Ik had het ook kunnen schilderen of aqualereren, ware het niet dat deze gave niet bij me ontwikkeld is. Toch ben ik best creatief, al zeg ik het van mezelf, wat zich uit in mijn linkshandigheid .....  creatieve mensen zijn vaak linkshandig, dat schijnt te maken te hebben met sterk en minder sterk ontwikkelde hersenhelften .....  de latente creativiteit borrelt bij mij onder het oppervlak. Vroeger tekende ik graag met Oost-Indische inkt en als ik ecoline ruik ..... dan golven de herinneringen aan de vrijdagmiddagen op de Openbare Lagere School (een specifiekere naam was vor deze éénklassige school niet nodig) bij meester Arendse in de Kerkstraat in Hoedekenskerke mijn geheugen binnen ... Van sinterklaas kreeg ik een Talens verfdoos (met kwast, pardon, penseel en van die ronde napjes en een deksel waarop je kon mengen - niet te veel, anders werd alles poepbruin) en een tekenblok. Een leeg jampotjes gevuld met water .... Die creativiteit heb ik wellicht geërfd van mijn overgrootvader, J.A. Koert, die over veel vrije tijd beschikte en een tamelijk getalenteerd amateurkunstschilder was. Een paar van zijn schilderijen (dat is zeker) en genen (dat is waarschijnlijk) zwerven blijkbaar nog bij ons door't huis .....
 Als tiener maakte mijn moeder schoon bij een oude man op het dorp, meneer de Graaf, die op de Griend woonde en eveneens schilderde of tekende ….. dat is me niet bijgebleven. Hij herkende mijn talent voor tekenen en schilderen, althans mijn enthousiasme ervoor en leerde me dat ik moest kijken …. en vastleggenKijken naar hoe iets eruit zag, als je het wilde tekenen - hoe het in elkaar zat. Hij verzamelde foto’s, die hij uit allerlei tijdschriften knipte; een bonte verzameling van dieren, mensen, gebouwen, hijskranen, boten, molens, bloemen en noem maar op, die hij met gluton in plakboeken plakte …. Die plakboeken kreeg mijn moeder mee, om mijn creativiteit en fantasie te stimuleren ….
Die verwondering heb ik nog steeds; de kleuren van de hosta prikkelen mijn latent aanwezige in slaapstand verkerende creatieve genen …… Het is geen palet geworden met felle kleuren gekwakt op doek om de kleuren van de herfst vast te leggen, maar een fototoestel …… En dan te bedenken dat ik ooit met mijn twee linkerhanden begonnen ben in zwart –wit, prutsend met een oude projector ( voor filmstrips weet je nog?), fotopapier, ontwikkelaar en fixeer bij ons in de kelder …. met een rode gloelamp, in plaats van het reguliere peertje.

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl

Volg Slik op de Weg op Facebook en schaar je bij de groeiende groep volgers ....... Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen