zondag 14 oktober 2012

Strooigoed in oktober

 Daar stond ik gisteren voor de dichte deur – een beetje verloreneen beetje voor gek ook - in de stromende regen - grote dikke druppels, die eigenlijk sneeuwvlokken hadden moeten zijn - kouwe herfstvlagen - weer om ziek te worden ...... De deur van de horecaondernemer was nog potdicht. Waar was iedereen? De advertentie, die zaterdag in de PZC stond, had ik in de plastieken zak bij mijn haastig uit de schuur gegriste klompen gestopt ..... toch nog maar eens na lezen, want vanwege die oproep in de krant, was ik gisteren, half oktober nog maar, nae Hoes gereisd - bang te laat te komen ...... bang om neffen de pot te piesen ......  

Aangezien ik geen Miralda Marcos heet, beschik ik niet over een uitgebreid arsenaal aan schoenen, dus had ik die ouwe klompen uit schuur gepakt ……. Ook vroeger voldeed zo’n klomp prima, herinner ik me ……… Wie kent niet de tekeningen van een klomp met grote wortel, zoals die vroeger in advertenties rond begin december stonden?
Die advertentie in de PZC, met de oproep van een restaurant uit de stad, om nu je schoen te komen zetten voor sinterklaas, had ik beter moeten lezen, of beter gezeg, op internet moeten opzoeken ..... Nu stond ik voor paal ... met mijn klompen in dat plastic zakje ........ Of ik een sinterklaasbrunch wilde boeken ........ en alvast een bouwplaat wilde meenemen waarmee ik een schoentje kon vouwen .... Nee toch? 't Is net oktober? En je gaat toch niet brunchen op sinterklaasavond? Straks komt íe nog voor een gesloten deur ..... Zie je't voor je? Die wasmand voor de deur vol verregende cadeaus? De gedichten onleesbaar? 't Is trouwens nog maar de vraag of'tie wel komt dit jaar, met die  financiële crisis in Zuid-Europa .. Ook de rijken worden getroffen en houden de hand op de knip ....... De klompen hangen nu weer gewoon aan mijn schuurtje ....... alvast voor van de winter .... kunnen er vetbollen in.
Een paar weken geleden dacht ik ...... is het alweer zo ver? Toen liep ik door de supermarkt en op de plek waar je normaal gesproken een promotiestand voor afwasborstels, koekenpannen of zonnestoelen vindt, stond nu een grote stapel chocoladeletters, taai taai (rond 5 december taai taai taai) en strooigoed …… Voor mij is strooigoed in deze tijd van het jaar de van de boerenkar gerolde uien en aardappelen op de weg - da's strooigoed of val in de boogerd  ....  Bij ons thuis gaf de scheurkalender op de wc nog vrolijk eind september aan - was ik vergeten te scheuren? Liep ik achter? Een klein manneke, twee turven hoog, herkende op de display sinterklaas en zwarte piet en vanaf die dag heeft hij problemen met slapen en plast hij weer in bed ....... Allicht, vind je't gek? Hij komt, hij komt ..... 
 Eind november(!) komen de kerstballen en slingers weer te voorschijn en begin januari vullen de schappen zich met chocolade-eitjes en paashazen ….. Het lijkt wel of de seizoenen langzaam van plek verschuiven …. alle schrikkeldagen ten spijt ..... Nog even en we komen midden in de zomervakantie de kerstman tegen in de supermarkt - yo ho yo ho .... in een door sledenhonden, Siberische Husky's, getrokken slee-op-wieltje .....

Als ik het vroeger wel eens in mijn hoofd haalde om ’s middags, nadat ik thuis gekomen was van school, in plaats van mijn huiswerk, de TV aan te zetten, dan kreeg ik al snel de wind van voren …. Zetuut dat dienk – vanaevond mag je kieke ….. Hi j’n uuswerk maeke -  D’ris van aoles un tied …
 Dit voorjaar keek de visboer verheugd op van zijn haringmesje, toen ik om vier ons zoute vis vroeg ….. Lekker, zei'tie .... met nieuwe petaoten en peetjes ....  ha, eindelijk iemand die weet hoe het hoort
Wie koopt er nog zoutevis, zodra de nieuwe aardappeltjes van't land komen? Of stokvis in de winter? Nee, we kopen aardbeien in januari of asperges in oktober ..... Je zult er maar zin in hebben, zie ik dan een millenium-klant denken .. 't ligt er toch voor .....? Fout mensen - aardbeien eet je in mei en juni en daarna komen kersen, pruimen en de eerste zomerappels. Dan komen de bewaarappels en de peren. Appelmoes van val eet je in de herfst en Stoofpeertjes eet je in december - Kinderpostzegels koop je in september en lamsoor en asperges in het voorjaar en kroten in de herfst en winter ….. Sla en tomaten horen bij de zomer en stamppot bij de winter; dat smaakt in de zomer niet, net als erwtensoep. Laat je niet gek maken  ..... en 't is veel beter voor't milieu! Op de Eintjeszandse Mart, begin juli, verkopen ze oliebollen …….. en ze gaan nog grif van de hand ook.
 Het leven verliep vroeger aan de hand van de seizoenen ……. In de herfst en het voorjaar Grote Schoonmaak, wat steevast leidde tot stress, emmers vol sop en een interne verhuizing .... In de winter woonde je in de voorkamer - op het zuiden - in de zomer in de achterkamer - de noordkant. In de herfst werd het varken geslacht .... Op 1 oktober ging de kachel aan - op 1 april weer uit - kaaskorsjes op de kachel horen bij de winter net als schaatsen op de sluuspit en blommen op de raemen....  Toondagkoeien horen bij november. In zo’n tijd ben ik opgegroeid - Tweemaal per jaar een cadeautje: op je verjaardag en met sinterklaas ( en met kerst een boek).  Oh wee, als je, net als mijn broer, jarig was op 5 december ………. Da’s dubbel pech
Je zult me ’s zomers dus niet op een kunstijsbaan zien of in Skidôme in Terneuzen, dik ingepakt, op een sleetje de helling af zien glijden – geen mossels in mei, Kinderpostzegels gebruiken in het voorjaar of een Hollandse Nieuwe eten in maart ……. Er is voor alles een tijd ..... 

Vorige week schoot de nachttemperatuur op klomphoogte in Westdorpe onder 0 ( -0,5º C); een dag later zaten wij aan de boerenkool met worst ……….. ’t mag weer.

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl

Volg Slik op de Weg op Facebook en schaar je bij de groeiende groep volgers ....... Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen