donderdag 29 november 2012

Mur'ans

 We weten er van – het wordt ons elke keer weer ingewreven. Door ons overmatig consumptief gedrag en bovenmatig energieverbruik warmen we de aarde op, hetgeen leidt tot het smelten van de poolkap …….. Het ijs, dat op de noordelijke Poolzee drijft, is in het zomerhalfjaar al bijna helemaal verdwenen - Groenland ziet zijn gletsjers smelten als sneeuw voor de zon en Sluis-Brugge-Sluis kennen we straks alleen nog maar uit de stoere verhalen van een enkele bewoner uit Rozenoord, het thuis voor de oudste bewoners van Sluis, die zijn Friese Doorlopers nog trots op het dressoir heeft staan en elke bezoeker zijn medaille laat zien!
Nu zorgt het smelten van het ijs op zeeën en vaarten niet voor verhoging van de zeespiegel, al zal de koek- en zopie tent bij de brug in Damme bij de laatste schimpscheut van Koning Winter afgelopen jaar, zijn energie niet CO²-neutraal gecompenseerd hebben – anders is het met de gletsjers op Groenland, het smeltende landijs op de Zuidpool of de skihal in Terneuzen, die toch een paar maanden stil gelegen heeft …… De VN-klimaatconferentie in Qatar meldt dat de geleerden de effecten van de opwarming van de aarde onderschat hebben – geen 2 maar 3 mm. per jaar stijgt de zeespiegel gemiddeld …………. Ach …… denk ik dan in mijn naïviteitwaar hebben we’t over, maar in een mensenleven is die fout toch goed voor zo’n 8,5 cm extra water erbij.
Zeeland en met name de Schelderegio is bij uitstek een gebied waar we rekening moeten houden met deze stijging.
Ruim 25 centimeter verhoging in a lifetime is toch mooi een paar volgelopen laarzen – me dunkt en als 300.000 mensen dat overkomt heb je een probleem, want waar blijf je met al dat water in die laarzen - daar is ons rioolstelsel niet op gebouwd. Natuurlijk is zo’n extra stijging nog wel op te vangen met een dure extra verhoging tot Delta-plus hoogte ( kunnen we meteen de banen die bij Delta (what's in a name) geschrapt worden, compenseren), maar in deze crisistijd denk ik dat velen voor een  eenvoudige en goedkope oplossing willen gaan – we leven immers in een tijd van bezuinigingen, waarbij de belastingbetaler niet elke keer die extra miljarden euro’s kostende ophoging van alle dijken in de Schelderegio moet ophoesten!
Wist je dat de golf aan overstromingen die in de 15de en 16de eeuw de Scheldedelta troffen ( denk aan de St. Elizabethsvloed (1421) of de St. Felix Quade Saturdagh (1530), niets te maken hadden met een opwarmend klimaat en dus een stijging van de zeespiegel of het smelten van de ijskappen op Groenland, maar alles met ons inpolderingsgedrag?
Doordat we de Zeeuwse zeearmen beteugelden. vastpinden in hun bedding, kon het water tijdens extreme omstandigheden (storm en springvloed) niet weg en braken de dijken door. Reden genoeg wellicht om de uitspraak van de Vierschaar van Reimerswaal tegen Adriaan van Reimerswaal weer open te breken, waarin hij beticht werd van het opzettelijk in gevaar brengen van levens door het gat bij Lodijke niet te laten dichten, waardoor een groot deel van Zuid-Beveland overstroomde, het zgn. Verdronken Land van Zuid-Beveland ..... Misschien geeft dit weer eens een andere kijk op ontpolderen.
Ik heb een heel simpel idee, wat niet veel hoeft te kosten ………… Ik kwam op het idee, toen een paar huizen verderop, de buren een tuinafscheiding maakten met van die grijze betonstenen, die je zo bij een bouwmarkt kunt kopen ….. Als we nu zo’n muurtje eens boven op de dijk kunnen zetten, laten we zeggen zo’n meter hoog, dan verhogen we de zeeweringen substantieel en zitten we meteen zo’n drie-vier generaties veilig - dat noem ik vooruit kijken! 
Zelf dacht ik niet aan van die dure losse betonblokken, maar meteen aan een betonmuurtje, ter plekke in een bekisting gestort, dan kost’t de belasting betaler bijna niks en je zult zien dat, als je de zakken specie, zand en grind in grotere hoeveelheden besteld, de bezorgkosten inbegrepen zijn ……… Zelf hoef ik niet aan dit idee te verdienen, al zou ik het leuk vinden als mijn idee langere tijd herinnert zou blijven als bijv. De Muur van Hans of, kortweg, in de volksmond … het Mur'ans-muurtje zou gaan heten ………. Ik zie het helemaal voor me …. Als een soort Hansje Brinker, maar dan voor Zeeland – liggend op de dijk met volgelopen laarzen en met zo’n betonblok op mijn buik….

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl

Volg Slik op de Weg op Facebook en schaar je bij de groeiende groep volgers ....... Al 1100 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen