zondag 3 februari 2013

Hoes

 Het lijkt erop dat andere instellingen het voorbeeld gaan volgen – Ik begreep dat de NV Westerscheldetunnel al verregaande plannen heeft, om later dit jaar ertoe over te gaan – de sollicitatieprocedure wordt, naar verluid, volgende maand gestart …….
De trendwatchers hebben het al jaren geleden voorspeld, zien aankomen, maar in de afgelopen jaren leek het alleen maar minder te worden – de dienstverlening - van mens tot mens - de menselijke maat. De Rabobank besloot afgelopen jaar om verschillende vestigingen in Arnemuiden, Zoutelande, Oost-Souburg, Serooskerke, Westkapelle en Kortgene dicht te doen en om te vormen tot zgn. servicepunten, wat in de praktijk neerkomt op een flappentap en een stagiaire, die de telefoonnummers van het hoofdkantoor in de buurt weet te vinden …
 Het gebouw van de Boerenlaanbank was zestig jaar geleden één van de vanzelfsprekende nutsvoorzieningen op een dorp – daar ging je heen als je tien gulden gekregen had voor je verjaardag, die, ingeleverd bij de man (met sigaar in en hoed op) achter het loket na inwisseling het Contant in je hard kartonnen spaarbankboekje bijschreef.  Het hoogtepunt was de eerste week van januari, als je, met lege zakken, de zware deur openduwde van de bank, waar de bankdirecteur dan, ( je voelde wat weerstand bij hem, als betaalde hij het uit eigen zak) de rente bijschreef ….. Als een kersverse weekendmiljonair verliet je dan het gebouw ……. En het leek alsof iedereen dan naar je keek en het aan je zag … die man kan gaan rentenieren!
In Heinkenszand zijn nog een viertal “fysieke”  bankgebouwen of servicepunten, maar voor hoe lang nog? Door automatisering en internet hoef je niet meer “binnen” te zijn, behalve dan als je buiten niet wilt pinnen ….. Als je daarvoor kiest, dan springen de aanwezige bankbedienden als vlooien boven op je  Kan ik u helpen? Mag ik iets voor u doen? Ook als ik de plaatselijke Bruna bezoek, waar achterin een servicepunt van de Postbank cq. ING zit, voor een mapje postzegels ( ’t Zijn geen stickertjes hoor?) voel ik me soms wat ongemakkelijk als ik achterin de zaak de beambte achter een leeg loket zie weg doezelen .... Sorry, heb ik je wakker gemaakt? 
Maar tijden lijken te veranderen – trendwatchers voorspellen een terugkeer naar de tijd, toen persoonlijk contact nog heel normaal was …. Toen je in de bibliotheek nog gewoon je boeken liet afstempelen ….  Een bakker, waar je nog gewoon Hevulde Heer kan halen zonder dat het meisje achter de toonbank aan obesitas denkt. Een supermarkt, waar je zelf je boodschappen moet scannen, hebben we hier gelukkig nog niet, maar ik hou mijn hart vast als er straks een tweede supermarkt bij komt, die niet meegaat in de nieuwe trend ….. van persoonlijk contact ….. waar de maat menselijk is .... en waar je als klant zelf je boodschappen moet afrekenen …. als ware de supermarkt een automatiek uit de jaren zestig ….  
Volgens mij is de Regiobank er mee begonnen – met commercials op de radio waarin iemand, op zijn Walchers of Schouws, de voordelen van een bank op eigen dorp uitlegt …. De bank waar men je kent – een bank met een menselijke gezicht - de menselijke maat.. 
Een aantal Zeeuwse gemeenten aarzelt nog – er moest, blijkbaar heeft een bureau ontdekt dat daar een behoefte aan is, een gemeenschappelijk telefoonnummer komen voor de gemeenten Borsele, Goes, Kapelle en Noord-Beveland en dat nummer is nu gelanceerd ….. en, kopt de PZC, daar kun je met je Zeeuws terecht .... Het was blijkbaar te duur om daar een levend mens achter te zetten; misschien, denk ik dan in mijn naïviteit, de functie gecombineerd kunnen worden met die van bijv. toiletjuffrouw bij de HEMA in Hoes? - die zijn immers gewend om om te gaan met klanten, die hun ei kwijt willen. Je kunt de digitale telefoniste gewoon in het Zeeuws antwoorden ….. Als je Hoes zegt, schakelt de telefoon gewoon over  naar de gemeente Goes ….. Knap hé? En wil je’t Hemeente’us op Eintjeszand  aan de lijn ….. (?), dan weet ik niet of dat hoet komt, maar Bossele verstaat ze wel ….. 
Het is nog een publiek geheim, maar er zijn plannen om één van de tolpoortjes bij de Westerscheldetunnel exclusief voor Zeeuwen te bestemmen die niet dagelijks door de tunnel gaan en geen T-Tag hebben – Voor die vergeten groep, die de tunnel mijdt nu de boot weg is, wordt een speciaal poortje gemaakt, waar je in het Zeeuw terecht kan ….. en je kunt dan meteen erwtensoep bestellen of 'n bolus – die stit dan an d’overkant hereed …..  Volgens mij wordt dit een doorslaand succes. Bij deze solliciteer ik alvast voor deze baan – ’t Liekt me leuk om dit tot an me pesjoen te meuhen doe:! 

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl


Slik op de Weg is op weg om de 1200 blogs vol te maken ...... 1200 keer een opvallende Zeeuwse kijk op de Schelderegio en haar bewoners - verhalen die alle kanten op kunnen gaan, relativeren, beschouwen, je bezig houden, zoals Slik op de Weg je in Zeeland vaak kan verrassen .....  Volg Slik op de Weg op Facebook en schaar je bij de groeiende groep volgers ....... Al 1200 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners - een mooie manier om je dag te beginnen.

2 opmerkingen:

  1. Je pensioen is toch niet meer zo ver weg Hans? Ja toch, niet dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elke dag een stapje dichterbij ......... :-)

      Verwijderen