donderdag 28 februari 2013

Tunnelvisie over een uithoek

 Onlangs kreeg ik een uitnodiging voor een concert ergens in Amsterdam op een doordeweekse dag …………. Een gewone werkdag dus ….. Ik moest me ervoor afmelden en stuurde de organisatie een berichtje dat het me speet dat ik niet kon komen vanwege het feit dat de plaats delict helemaal in een uithoek lag …… op de rand van mijn wereld.
 En feitelijk had ik uiteraard gelijk, maar ik moest ze 't nog wel even uitleggen – tik de plek waar je woont maar eens in op Google Earth en je zult het bewijs zien. Waar die plek ligt is voor iedereen persoonlijk.  Ik vond eerder sterkte aanwijzingen dat die navel van de wereld in Zeeuws-Vlaanderen lag, maar het zou ook best gewoon midden in de Zak van Zuid-Beveland kunnen liggen …..
Verder is er nog iets vreemd met afstanden …… Je zou denken dat de afstand tussen, laten we zeggen Middelburg – Terneuzen even lang is als de afstand tussen Terneuzen en Middelburg.  Toch is dat niet zo – er is een psychologisch verschil, zoals ook de grens tussen Zeeland en Vlaanderen een barrière lijkt ……. Ik merk dat ik eerder naar Rotterdam of Utrecht ga om te winkelen dan naar Gent of Antwerpen …. Het buitenland is ver weg …..  
Zo kan ook een rivier een grens zijn ……
De Westerscheldetunnel blijft de gemoederen bezig houden – bejubeld vanwege het feit dat het de twee oevers veel dichterbij gebracht heeft, maar verguisd vanwege het gemis aan een beenstrekmoment, de erwtensoep en het petatje-met op 't veerplein van Perkpolder of Bresjes. Ook de tolheffing is voor de tegenstanders een doorn in het oog. ….. Wie nu naar Zeeuws-Vlaanderen wil moet betalen voor die gewonnen tijd …. En dat geldt ook andersom. Tol noemen we dat …… Ook boven Antwerpen vraagt de Liefkenshoektunnel om een bede en straks wil de Vlaamse overheid ook nog geld zien als we gebruik maken van hun wegennet ……  Het wegenvignet.
Het heeft allemaal met geld te maken – met het terugverdienen van investeringen .... maar betalen we al niet genoeg belasting?

  • Voor wie op Walcheren of Zuid-Beveland / in Zeeuws-Vlaanderen woont is dit een extra aanslag op de portemonnee – wil je deze generaliteitslanden ( het voormalige Staats-Vlaanderen) bezoeken / verlaten, dan moet je de beurs trekken. 
(Doorhalen wat niet verlangd wordt - gebruik een viltstift op waterbasis i.v.m. het schoonmaken en verwijderen van de strepen op je beeldscherm)

Karla Peijs, de scheidende Commissaris van de Koningin, getuigde, vlak voor haar afscheid, visie en gooide olie op het vuur …… elk nadeel heb z’n voordeel volgens haar….. 

Klik hier voor een grotere kaart als je Middelburg wilt zien liggen
De middenstand van Zeeuws-Vlamingen boft met de tunnel, want dankzij de toltunnel kopen Zeeuws-Vlamingen hun boodschappen gewoon aan hun kant van de Westerschelde en rijden ze niet naar Middelburg. Bofkonten! Wat een eenzijdige blik op de werkelijkheid vanuit het centrum van de macht - Middelburg. Nog even en de Kanaalzone is het economische hart van Zeeland ..... als er nog meer werkgelegenheid in Vlissingen-Oost afgestoten wordt.  Tik gewoon eens Terneuzen in op Google Earth, Karla, of Hulst of Oostburg, en kijk dan eens goed waar Middelburg ligt?  Juist - een uithoek – gewoon op het randje ……………  tunnelvisie heet dat geloof ik.

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl


Slik op de Weg is de 1200ste blog gepasseerd ...... 1200 keer een opvallende Zeeuwse kijk op de Schelderegio en haar bewoners - verhalen die alle kanten op kunnen gaan, relativeren, beschouwen, je bezig houden, zoals Slik op de Weg je in Zeeland vaak kan verrassen .....  Volg Slik op de Weg op Facebook en schaar je bij de groeiende groep volgers ....... Al 1200 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners - een mooie manier om je dag te beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen