maandag 17 juni 2013

Duif

 Het is even een kwestie van achterom lopen .....door het poortje en dan stop je hem gewoon in het open vogelhuisje ..... ooit aangeschaft in een impuls op een markt waar mensen met een zorgbehoefte hun in elkaar getimmerde vogelhuisjes sleten ...... Ik heb geen idee voor welke vogel het geschikt is: de schijtlijster of de boerenkoolmees? Geen één vogel laat zich er zien. Feit is dat het al jaren leeg en onbewoond aan de garagemuur hangt ..... Tot nu toe dan!  Eindelijk krijgt het een functie ..... Een kwestie van tijd dus!
Ik geef toe dat ik in sommige gevallen nog van de oude stempel ben ………….. zo print ik mijn e-mailtjes nog steeds liever uit dan ze online te lezen – Gek eigenlijk ..... als je d'r over nadenkt.  Is het omdat ik de boodschap zwart op wit wil lezen? Bang dat het niet blijft hangen? Schrief 't maor op ’n papiertje want’s waait zo …. zei mijn opa te pas en te onpas als iemand hem iets tussen neus en lippen wilde vertellen, bang dat hij het zou vergeten. Komt daar mijn fascinatie voor het gedrukte woord voor? Ik vermoed het .....……
Uitgelikt (foto: Hans Koert)

  E-mailtjes druk ik af …… en vaak gebruik ik het papier waarop ik wil afdrukken ook twee keer …….  De achterkant blijft bij mij nooit leeg ……. Zou dit nog steeds de invloed zijn van de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw?  De tijd van de wederopbouw, de tijd waarin we de suikerzakjes, die we op de boot naar Terneuzen of bij De Tol ( in Kloetinge) bij de koffie kregen, "stiekem" mee naar huis namen om ze hier door de rabarer te roeren? De tijd van een schepje Buisman, zodat je met minder koffie toe kon? Speculaas op je brood, kaaskorstjes op de kachel of gebakken knolselderij als vleesvervanger? Of postzegels, die nog niet gestempeld waren, afweken en opnieuw gebruiken met een likje Gluton? Dat laatste, overigens, doe ik nog wel eens, al kun je die vermaledijde stickertjes moeilijk van een brief af krijgen.


Brief
Het gaat  trouwens niet goed met de post. Het aantal brieven en kaartjes die we sturen vermindert snel en de postzegels worden elke drie maanden duurder.  Zou daarom het systeem van waarde-aanduiding een paar jaar geleden veranderd zijn? Zodat je niet meer kunt zien hoe duur een zegel eigenlijk is?  Hoe lang zullen we nog postzegels kunnen kopen? In 1834 bedacht een Schot, James Schalmers, de eerste plakzegeltjes, dus wordt het tijd voor iets anders, denk ik dan maar ..... Er varen nu toch ook geen schuitvlotten meer op het Walcherse platteland? 


Ouderwets (foto: Hans Koert)
Ook, las ik in de krant, wil de post af van de maandag als bezorgdag en moet hat aantal  brievenbussen danig ingekrompen worden …………….. Wat betekent dat voor mij?  Dat ik mijn brief straks helemaal naar de andere kant van het dorp moet brengen? Kan ik hem net zo goed zelf gaan brengen .....
Ik heb er een zwaar hoofd in ….. in het voortbestaan van de fysieke brievenbezorging.  De postbode die je kende en die gewoon op “naam” bezorgde en niet op postcode en huisnummer ………  hij bestaat al bijna niet meer. Merkt u trouwens ook, dat u eigenlijk al lang op e-mails bent overgestapt en dat een groot deel van de jeugd zelfs dat al lang niet meer gebruikt?  Die SMS-en,  What’s app'n geloof ik of skypen …… Zelfs gewoon bellen doe je niet meer met je smartphone, lijkt het wel .....!


In afwachting (foto: Hans Koert)

  Ik heb mijn maatregelen genomen ………… Ik heb uitgerekend dat ik er met een stuk of tien een heel eind kom ……….. Vraag is natuurlijk of die tien wel welkom zijn op de adressen die ik geselecteerd heb. Daar moet ik nog even contact over opnemen. Van sommige weet ik dat ze een tuintje hebben of een balkon – dat hoeft dus geen bezwaar te zijn, mits ze natuurlijk geen katten in de buurt hebben …………… Buiten aan mijn garage hangen al sinds een paar jaar een aantal vogelhuisjes, die,  ik zei het al, maar niet bevogeld willen worden …………… één keer heeft een koolmeespaartje er een paar jongen grootgebracht, maar sindsdien wil geen enkel pril paar er meer nestelen ………………… Ligt het aan de buurt of aan onze tuin? Feit is dat ze leeg staan, dus een eerste aanzet is er. We denken dat we met drie vogelhuisjes in eerste instantie al een eind komen …………

proefvlucht (foto: Hans Koert)

 We zijn nu bezig met proefvluchten en als die lukken dan horen jullie nader van mij …….. Tien willen we er uitzetten … We krijgen zelden meer dan één brief of kaart per week, dus denken we dat het moet gaan lukken.


Probleem is nog …. Hoe krijgt u mijn vogel weer terug ...... ?  Per reguliere post in een pakje? Met luchtgaatjes en bubbeltjesplastic? Dat is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing in een krimpende postmarkt.  Het schijnt, overigens, dat er wel eens pakjes of brieven blijven liggen – dat willen we zo’n beest (en de ontvanger) niet aandoen. Wellicht moeten we wachten tot de 3D-printer, die nu ontwikkeld wordt om in o.a. het ruimteschip van de ISS moeilijk te vervangen onderdelen te kopiëren, zo goed ontwikkeld is, dat we de dieren kunnen scannen en als digitaal bestand per e-mail kunnen terugsturen ……  of what's app' n - misschien moet ik er dan ook wel aan geloven ……

Onbezorgbaar? (foto: Hans Koert)
Wil je overigens, als je zelf een kaartje voor je verjaardag wilt, of een kerstwens eind december, zelf even je duif in het eerder genoemde vogelhuisje stoppen? Er is ruimte voor één dier, twee als je een beetje propt, en als het huisje echt helemaal vol is en we zijn thuis, dan mag je hem / haar ook gewoon even afgeven .....  

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl

Slik op de Weg is de 1200ste blog al lang gepasseerd ...... Dagelijks, als je Keep (it) Swinging ook op Facebook volgt, een opvallende Zeeuwse kijk op de Schelderegio en haar bewoners - verhalen die alle kanten op kunnen gaan, relativeren, beschouwen, je bezig houden, zoals Slik op de Weg je in Zeeland vaak kan verrassen .....  Volg Slik op de Weg op Facebook en schaar je bij de groeiende groep volgers ....... Al bijna 1300 keer de Zeeuwse blog voor de Schelderegio en haar bewoners - Is er een mooie manier om je dag te beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen