zaterdag 5 oktober 2013

Kudde

Zeeland leent zich bij uitstek voor het actief genieten in de natuur. Het strand, de uitgestrekte binnenmeren, de dijken en de lege polders zijn uitermate geschikt om te recreëren; wandelen of fietsen - skeeleren of windsurfen of kyte-surfen  op de Brouwersdam of 't Baarlandse Strandje. Je zou denken dat elke Zeeuw wel minimaal één van deze activiteiten beoefent, maar dat valt vies tegen – het aantal Zeeuwen dat aan sport doet behoort tot het laagste van ons land ….. .
Al als kind ben ik opgegroeid in Hoedekenskerke met het “rondje rond Jan van der Made”  …. Dat laatste vraagt uitleg, denk ik.  Elke zondagmiddag, als het weer het toeliet, moesten we gelucht worden …. vond mijn moeder. En meestal was dat een ronde, dat, denk ik, zo’n uur in beslag nam. De boerderij van Jan van der Made, gelegen in “d’n aever’ oek" (= de Haverhoek) was dan het ankerpunt ….. Als kind vond ik dat eigenlijk veel te ver en mopperde ik altijd, omdat we net zo lekker met de trein aan het spelen waren of omdat het boek van piloot Biggles net erg spannend begon te worden. Trouwens, de term “rond Jan van der Made” sloeg nergens op, want we liepen er “voorlangs” en niet “omheen”.
In de duinen en op het strand van Schouwen en Walcheren moet je één weekend per jaar niet zijn ….. of juist wel, dat laat ik aan de lezer over. Dan staat daar de Zeeuwse  kust- en wandelmarathon gepland, met nog een aparte run voor vrouwen ( ladiesrun). Waarom die apart samen moeten rennen is me niet geheel duidelijk, hoewel ik wel een vermoeden heb – een reporter van Omroep Zeeland had het tijdens een actuele reportage - on siteop de plaat delict zo je wilt - live vanuit de tent waar de inschrijvingen plaatsvonden over “een kippenhok”- ’t zijn zijn woorden – niet de mijne. Ik zou niet durven de gek te steken met deze sportieve meute, die zich bij aanvang van het marathonweekend door de duinen en over het strand voorbereidt …. 
Gek, ineens moest ik denken aan wat me een paar weken geleden overkwam op de Valdijk onder Nisse.  Zelf ben ik meer een “stilte” wandelaar, die de rust op zoekt, zijn eigen plan trekt en zijn eigen tempo bepaalt  ….. Ik geniet van de natuur van de Zak en duldt dan hooguit een medewandelaar naast me, om in ieder geval iemand te hebben, waarmee je de mooie dingen die je ziet kunt delen ……… en het is natuurlijk handig als iemand de koffie en broodjes meesleept en een paraplu vooral als het weerbericht van Omroep Zeeland "hier en daar" buien afgeeft;  dat is overigens ook de reden dat we zelden bij Oost-Souburg gaan wandelen .. dat zoek je niet op .... dan weet je immers zeker dat je een bui op de kop krijgt. ........... maar dat terzijde!
  Onlangs kwamen we, midden in de Zak, de kudde tegen. De  schaapskudde uit De Zak, die sinds een paar jaar door de Schapenboerderij De Schaapskooi gehoed wordt ……  Twee jaar geleden bestond die nog uit 250 Suffolkschapen en schapen van één of ander Vlaams ras; tegenwoordig zijn het brave, ietwat sullige, maar oh zo aardige en aanhankelijke melkschapen - allen genummerd met een labeltje in het oor. De huidige kudde wordt gehoed door een herderin, dus dan zie je mensen denken …. Als dat maar goed gaat.
Met haar hond (een teefje) laat ze de schapen langs de Zuid-Bevelandse bloemdijken grazen.  Snel gaat het doorgaans niet, want de dames hebben van alles te bekijken en te bespreken … een kippenkot is er niks bij. Als er dan een paar wandelaars belangstelling toont, dan worden ze verschrikkelijk nieuwsgierig, kroelig en aanhankelijk, het geslacht eigen …. Voor je’t weet staat er zo’n handvol wollen truien tegen je been te schuren.  Hoe anders waren die suffolkschapen – die graasden gewoon door, geen ge-oh, hooguit richtten ze de kop even op en zetten de tanden weer in een zeldzame pol Agrimonie.  
Eén en al aanhankelijkheid dus …… dat Zeeuwse melkschaap …… zorg er dan als herderin maar eens voor, dat ze weer in beweging komen en langs het scheve taluud van de vroegere dijk langs het Zwake de vegetatie selectief kortmaaien …… dat lukt zelfs de hond niet, die in het Engels ( knap voor een hond) haar bevelen braaf  - opvolgt: Laydown - Walk on - Stay - Heel - Follow - Coffee - Good Girl!
 
Over de Valdijk komt een groep natuurliefhebbers aan, onder leiding van een gids, die, schijnbaar net het baltsritueel van de zeldzame roepieroepievogel bestudeerd heeft in de meidoornstruwelen rond de Poelweiden en daar van zo onder de indruk is dat ze stoïcijns achter de gids aan langs de kudde richting Zwaakdijk loopt .. kuddegedrag …… een enkeling, die blijkbaar de lokroep van de roepieroepievogel gemist heeft, haalt de fotocamera uit het foedraal en maakt een snapshot van de kudde, om de dag toch nog te redden ….. maar de groep stekkert gewoon verder - achter de leider aan - in mosgroen vrijetijdspak gekleed -  richting Nisse … waar de koffie en de auto  wacht …. als makke schapen achter de herder aan.
En wat doet de kudde? Ze draaien zich en masse om en sukkelen braaf achter de laatste roepieroepiespotters aan ……… wetende dat die richting op, de rustweide ligt ..... het ligbad met water - de ruif met voer ..; de herderin en de hond in verbijstering achterlatend ………….. Kuddegedrag 
Op 4 oktober, dierendag ook nog, finishte in Zoutelande op de tien kilometer Frederique Versluijs als eerste tijdens de Ladiesrun 2013 - een mooie prestaties, dat ik haar niet na doe, maar op de vijf kilometer, zo'n beetje het maximum dat de kudde op één dag aflegt,  rent Astrid den Herder uit Goes als eerste over  de streep ……………….; what's in a name, denk ik dan in het buitenlands; dat kan geen toeval zijn ..... toch?  Zou ze nog steeds op zoek zijn naar haar kudde, vraag ik me dan af? Nee, volgens mij was het een ultieme poging om die 1699 andere schapen, allen genummerd met een label op de buik, achter haar, mee te lokken naar de kooi, waar een bad en een ruif voer wacht .......  Als dat geen verwijzing is naar deze blog dan weet ik het niet meer ….. 

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl


Slik op de Weg, de Zeeuwse blog voor de Scheldregio en haar bewoners relativeert dagelijks het leven in de mooiste regio van ons land  - de navel van de wereld! In elke blog wordt geprobeerd de Zeeuwse henen te ontrafelen - de Zeeuwse peeën te ontdoen van loof en slik ..... vandaar ook de titel van de blog: Slik op de Weg! Zo blijkt de Zeeuw 't ni-jaer te preveleren boven de zummer ....en pruimen en peren boven kersen en appels en dromen van een "spulletje" in de Zak ..... .  Laat je elke ochtend verrassen door Volg Slik op de Weg op Facebook te vullen en schaar je bij de groeiende groep volgers ....... 

Stuur de link (http://slikopdeweg.blogspot.nl )  door aan een ieder die de stikken op de juiste plek heeft zitten ...... Is er een mooie manier om je dag te beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen