vrijdag 17 januari 2014

Plaat

De kaasschaaf lijkt zijn beste tijd gehad …..  en nu doel ik niet op het feit dat je steeds vaker gesneden voorverpakte kaas in de schappen van de super aantreft, maar als instrument  … als imaginair gereedschap om geld voor moeilijke bezuinigingen te genereren ……  Geen enkele overheidsuitgave zag de schaaf aan zich voorbij gaan ….. Na jaren van schrapen lijkt het mes nu over het kale bot te glijden ….. uitgebeend …… het kale-kikker-syndroom -  op is op ….. Wordt vanaf nu de botte bijl gehanteerd?
Accijnzen worden verhoogd en sigaretten en drank worden weer flink duurder – wat goed dat de jeugd vanaf 1 januari beschermd wordt tegen dat soort prijsopdrijving .... budgetbewaking heet dat geloof ik .... . Maar ook benzine is weer ongemerkt een paar cent in prijs omhoog gegaan, waardoor het bijna rendabel wordt om vanuit Zierikzee door de tunnel (bingo) in Zelzate te gaan tanken …… en bier en vuurwerk in te slaan …..  Van het statiegeld kun je dan later de tol in de Westerscheldetunnel weer betalen …. 
De thesauriers,  de rekenmeesters, in Den Haag, zijn naarstig op zoek naar andere kosten om de botte bijl in te kunnen zetten. Nu de aardgasbaten flink terug zullen lopen, moeten nieuwe bronnen aangeboord worden. Zo mogen vanaf 1 januari bezitters van oldtimers gewoon wegenbelasting gaan betalen …… Zeer tegen de lekke band natuurlijk, want bezitters van oldtimers zijn vaak mensen met hart voor hun hobby ..... maar een lege portemonnee.  
Reken maar uit …. De accijns op benzine verhoogd en dan nu zomaar duizend euro per jaar extra moeten opschrapen om hun "hoestbak" op vier wielen, op Tweede Pinksteren te kunnen laten zien tijdens een rondrit door de Zak rijden. .... En of het nu een Amerikaanse slee, een Eend, een Snoek of een Dafje is ... Het zijn allemaal plaatjes  ……  Eén voordeel …. Van de excessief verhoogde boetes voor te hard rijden merken ze weinig, al riskeert zelfs een A-Fordje uit 1931 met gas-op-de-plank binnen de bebouwde kom een boete ... die 30 km zone is niet voor niks ingesteld?  Niemand ontkomt er aan ....………… 
Ik heb het met die oldtimerbezitters te doen ……. Als ik mijn eerste Eend jaren geleden niet zou hebben verkocht, dan hoorde ik nu ook bij die groep, dus dat schept een band ……………. Dit soort maatregelen, waarbij een kwetsbare groep ouderen ( een Snoek van meer dan 25-jaar oud moet je voorzichtig op zijn staart trappen) de dupe wordt, werp ik verre van me ……  en als we niet een vuist maken en ludiek, zoals bijv. rijbaanbreed met zes Eendjes naast elkaar in zijn drie over de A58 rijdend of agressief ( kraaienpoten en spijkermatten schieten door mijn hoofd) ons ongenoegen zichtbaar maken, dan is het hek van de dam ....
 Ik heb al horen verluiden dat men op het Ministerie van Financiën jonge trendwatchers heeft aangenomen ( ZZP-ers) om onconventionele mogelijkheden tot bezuiniging te onderzoeken, zonder dat de maatschappelijke pleuris uitbreekt ….. Ik heb horen fluisteren dat er hardop nagedacht wordt om de speelkaartenheffing weer in te voeren.  In de 18de en 19de eeuw moest er op het kaartspel belasting betaald worden; de schoppenaas moest apart aangeschaft worden, vandaar dat die kaart, nog steeds, in een nieuw pak kaarten bovenop ligt en altijd een afwijkend en een grotere afbeelding heeft ….. De bedoeling is om voortaan op de achterkant van de schoppenaaskaart een belastingplaatje af te drukken.
Over plaatje gesproken ....  En er gaan geruchten, dat men het aloude fietsplaatje weer wil invoeren met een speciaal tarief voor de e-bike, waarbij handelaren natuurlijk weer zullen inspringen met producten waarbij je je fiets kunt camoufleren. En heb je al gehoord van de nieuwe draaibelasting voor oude telefoonbezitters, die nog een kiesschijf hebben? ...... en ik heb horen rondzingen, dat een ieder onder de 35-jaar, die gesnapt wordt bij het posten van een brief, straks het risico loopt beboet te worden.  En wie een scheve schaats rijdt en in de gevangenis terecht komt, krijgt straks een gepeperde rekening van € 15 per dag voor logies en ontbijt ..... wat zeg ik? .... All-inclusive  ....... .....  
En het gaat nog veel verder ..... Ook zij, die nog analoog tv kijken of die gewoon in een fysieke fotozaak om een filmpje durven vragen, lopen het risico een flinke aanslag te krijgen .... En wees niet zo naïef om 's avonds met de gordijnen open in het volle licht van de lamp een boek te lezen .... Dat gaat in de papieren lopen ...... Ik overweeg rolluiken of, nog goedkoper, verduisteringspapier aan te schaffen .... Zelf heb ik mijn platenverzameling uit de kamer weggehaald en op zolder achter een schot opgeborgen ..... veilig uit 't zicht gezet ..... Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn .....  Ik ben er klaar voor / mee ..... 

Hans Koert
slikopdeweg@live.nl


Slik op de Weg is al bijna vijf jaar lang niet te missen .....Wekelijks, zelfs dagelijks, als je Keep (it) Swinging ook op Facebook of Twitter volgt, een opvallende Zeeuwse kijk op de Schelderegio en haar bewoners. Soms nostalgisch mijmerend over vroeger; soms verbaasd focussen op het heden, maar, zoals het logo laat zien, altijd met beide klompen stevig in het nu. Als je het aan kunt, blader dan eens door de verhalen en beschouwingen en laat je meevoeren ..... zoals ook Slik op de Weg je in de herfst behoorlijk kan laten verrassen .............  

Facebook: group: Slikopdeweg  Twitter: #slikopdeweg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen