maandag 24 februari 2014

Strao Noordwelle 2014: Ronald .. had je oor te luister gelegd!

Ronald waar was je? Er is  niets mooiers dan het geluid van dravende paarden op het strand? Duizend kilo vlees en spieren - een brok massa dat je denderend op anderhalve meter afstand passeert ….. 't Voelt Ronald, op de een of andere manier, toch anders dan wanneer je bij een stoplicht staat te wachten, ..... waar personenauto's van 1000 kg. lege massa je met 50 km. per uur passeren ..... Je ruikt geen benzine, maar paard ...... Je voelt het gedreun van de hoeven in het zand tot in je maag ..... met het gesnuif en gehinnik van dieren, die het helemaal naar de zin hebben, wordt het één grote beleving! Ronald, waar was je? Je had hier op de Strao van Noordwelle je oor te luister kunnen leggen!
(foto: Hans Koert)
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de paarden, eenmaal op het strand, de vrije teugel latend, helemaal uit de bol gaan …………. Als een groep kinderen die losgelaten wordt bij de ingang van een speeltuin …….  

Het Zeeuwse trekpaard is tijdens de traditionele strao van Noordwelle in hoge mate vertegenwoordigd ……  Waren ze in de laatste decennia van de twintigste eeuw overbodig geworden en dreigde het ras langzaam uit te sterven; dat alles lijkt nu verleden tijd. Ik heb geen aantallen paraat, maar van de 150 paarden op het strand,  waren er zeker 100 oorspronkelijk Zeeuwse trekpaarden …. 
(foto: Hans Koert)
Ronald, waar was je …….  Ik weet ‘t …. Druk druk druk …… een baan als minister in het kabinet, druk met binnenlands bestuurlijke zaken, waarbij je ook nog iedereen moet controleren die per mailtjes, brieven, blogs of telefoon communiceert, vraagt veel van een mens … ‘t Is eerder een dagbesteding dan een baan .........  Wat is dan fijner dan af en toe een ontspannen dienstreis te kunnen maken ....... De strao van Noordwelle had een prima keus geweest!
(foto: Hans Koert)
Tijdens de strao bleek maar weer eens, Ronald, dat je niet overal verstand van hoeft te hebben, om het leuk te hebben  ……. Er waren berijders en paarden en er waren kijkers … heel veel kijkers.  Veel toeristen ook, die zich moeiteloos tussen de autochtonen mengden en er zich thuis voelden – die de Zeeuwse gemoedelijkheid, waarvan het Zeeuwse trekpaard een levend bewijs is, (h)erkennen en waarderen …… Waar waren de beslissers uit Den Haag? De beleidsmakers, die met hun potloodje en gummetjes, hun blocnootjes vol rekensommetjes, op zoek gaan naar elk kwartje dat wellicht terug verdiend kan worden?
(foto: Hans Koert)
Zelf ben ik nooit verder gekomen dan de ritjes als schoolkind boven op de brede rug van Blondine … Blondine was het Zeeuws werkpaard van mijn opa. Als ik als schoolkind in de vakanties mee mocht naar het land en de kerktoren van Hoedekenskerke  om twaalf uur het teken om naar huis te gaan, luidde, dan werd ik op het paard gehesen en hobbelde ik bovenop het (zadeloze) stapvoets lopende paard, achter mijn opa aan naar huis ….. geleid, dat wel .. al heb ik nog steeds het verhaal in mijn hoofd dat het paard me helemaal alleen naar huis  bracht …. 
(foto: Hans Koert)
Waar was je Ronald? Je had hier, als Zuid-Hollander, iets kunnen leren van de Zeeuw, als je je oor te luister had gelegd; mag ik van het hoofd Afluisteren van de BVD iets andere verwachten?    
De strao in Noordwelle – een Zeeuwse traditie, die alleen nog te vinden is op Schouwen Duiveland - wordt elk jaar in het voorjaar opnieuw gehouden rond het Zeeuwse trekpaard – een levend bewijs dat de Zeeuwse identiteit uniek is en dat moet zo blijven …….
slikopdeweg@live.nl


Slik op de Weg is al bijna vijf jaar lang niet te missen .....Wekelijks, zelfs dagelijks, als je Keep (it) Swinging ook op Facebook of Twitter volgt, een opvallende Zeeuwse kijk op de Schelderegio en haar bewoners. Soms nostalgisch mijmerend over vroeger; soms verbaasd focussen op het heden, maar, zoals het logo laat zien, altijd met beide klompen stevig in het nu. Als je het aan kunt, blader dan eens door de verhalen en beschouwingen en laat je meevoeren ..... zoals ook Slik op de Weg je in de herfst behoorlijk kan laten verrassen .............  

Facebook: group: Slikopdeweg  Twitter: #slikopdeweg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen